You are currently viewing הטיפול הניתוחי במלנומה

הטיפול הניתוחי במלנומה

טיפול זה הוא הנפוץ ביותר במקרים של מלנומה ומטרתו להסיר את הנגע. לאחר הסרת הנגע תעשה גם הסרה של השוליים שמסביב, מחשש שעלולים להימצא בהם תאים סרטניים. לאחר הסרת השוליים ייבדקו התאים ואם יימצא בהם תאי מלנומה, פרוצדורת ההסרה תחזור על עצמה עד הגעה למצב של שוליים נקיים. עומק הסרת השוליים תלוי בעובי השומה. במקרה שעובי השומה פחות מ-1 מ”מ בדרך כלל לא יהיה צורך בטיפול נוסף מעבר להסרת הנגע והשוליים. בשלבים מתקדמים יותר של המחלה ייתכנו מקרים שבהם יהיה צורך בטיפול נוסף ובמקרה של הסרה רחבת שוליים תיתכן אף השתלת עור. במקרים בהם המלנומה מופיע באצבעות הידיים או הרגליים והגידול חדר יחסית עמוק עשויה להתבצע כריתה של האצבע.

הסרת בלוטת הלימפה

מערכת הלימפה בגוף תומכת בתקינותה של המערכת החיסונית בגוף. נוזלי הגוף עוברים דרך הגוף לבלוטות הלימפה ולעיתים ייתכן גם מעבר של תאים סרטניים אל הבלוטות. במקרה בו בתהליך האבחון נמצא כי המלנומה הגיע לבלוטות הלימפה הקרובות לנגע יש צורך בכריתה של הבלוטה ולעיתים אף בבלוטות אזוריות, כדי למנוע את המשך התפשטות המחלה לאיברים נוספים בגוף. ניתוח זה כרוך בהרדמה מלאה ובהחלמה של מספר שבועות. בתקופת ההחלמה ייתכנו תופעות לוואי כגון נפיחות וכאב באזור. מידת היעילות של הניתוח לריפוי המחלה עדיין המצא תחת מחקר, אך התפיסה המקובלת היא שהניתוח יכול לסייע בהארכת חיי המטופל ולמנוע את הכאב והסבל הכרוך בגידול הנמצא בתוך בלוטות הלימפה.

הסרת גרורות

במקרים בהם המלנומה התפשטה ושלחה גרורות לאיברים אחרים, ייתכן ניתוח להסרת הגרורה, תלוי במיקומה ובגודל. כיום ברוב המקרים יינתן טיפול ממוקד מטרה או טיפול אימונותרפי במקרה של הופעת גרורות.

כתיבת תגובה