You are currently viewing טיפול אימונותרפי (חיסוני) במלנומה

טיפול אימונותרפי (חיסוני) במלנומה

המערכת החיסונית שבגופינו היא מערכת ההגנה האפקטיבית ביותר שלנו – היא פוגעת בתאים זרים או נגועים, אך נמנעת מפגיעה בתאים בריאים. ברגע שנמצא תא חשוד, מערכת זו משתמשת במנגנונים שונים כדי לעורר תגובה חיסונית. במקרה של גידולי מלנומה, משתמשים התאים הסרטניים בחלק מן המנגנונים הללו כדי להסתתר מן המערכת החיסונית ולהצליח לשגשג בגוף.

תרופות לטיפול אימונותרפי במלנומה של העור

תרופה נוגדת CTLA-4

CTLA-4 הינו חלבון המצוי על תאי המערכת החיסונית מסוג T וגם הוא מסייע במניעת תקיפת תאים בריאים. התרופה Yervoy (שם גנרי Ipilimumab) פועלת לריסון פעילות החלבון הזה ובכך מאפשרת לתאי המערכת החיסונית לתקוף את הגידולים באופן אפקטיבי יותר. תרופה זו אושרה על רשויות בריאות רבות בעולם ובישראל, והיא כלולה בסל הבריאות לטיפול במלנומה גרורתית.


הדמיה של CTCLA-4

התרופה ניתנת לרוב בצורת עירוי בבית החולים אחת לשלושה שבועות למשך כארבעה טיפולים. תופעות הלוואי המרכזיות של איפילימומאב נובעות ממנגנון הפעולה שלו, קרי: הפעלה אוטואימונית כנגד איברים שונים. האיברים המרכזיים שעשויים להיפגע הם מערכת העיכול (שלשול/קוליטיס) והעור (פריחה וגרד). באופן נדיר יותר יכולה להיות פגיעה בכבד. תופעות לוואי בדרגה נמוכה מטופלות סימפטומטית. בדרגה גבוהה יותר מבוצעת השהיית טיפול ו/או הפחתת תדירות הטיפול. במקרים של תופעות לוואי מסכנות חיים ניתן לטפל באמצעות סטרואידים במינון גבוה (פרדניזון 1 מ”ג לק”ג) וירידה הדרגתית במינונם.

תרופות נוגדות חלבון PD-1

כיום זמינות שתי תרופות הפועלות לדיכוי חלבון PD-1, חלבון המונע מתאי מערכת החיסון הקרויים תאי T, לתקוף תאים בריאים. התרופות קרויות Opdivo (שם גנרי Nivolumab) ו-Keytruda (שם גנרי Pembrolizumab) והן ניתנות באמצעות עירוי תוך ורידי בבית חולים מדיי שבועיים או שלושה.

הדמיה של PD-1

בעזרת התרופות החדשות Anti PD-1 נעשה ריסון של פעילות החלבון, כך שתאי המערכת החיסונית יכולים לפעול ביעילות נגד הגידולים. מחקרים שנערכו על התרופות מצאו כי הן מאפשרות הקטנת הגידולים והארכת חיי המטופלים באופן משמעותי. לאור תוצאות המחקרים, התרופות אושרו לשימוש במדינות רבות בעולם, כולל בישראל, וגם הם נכנסו לסל לטיפול במלנומה מתקדמת לא נתיחה או גרורתית.

בינואר 2019 אישר משרד הבריאות להרחיב את הטיפול באופדיבו גם לטיפול אדג’ובנטי (מניעתי) עבור מטופלים הסובלים ממלנומה עם מעורבות של בלוטות לימפה (שלב 3) או מחלה גרורתית, אשר עברו כריתה מלאה. מטרתו של טיפול אדג’ובנטי היא לצמצם את הסיכון להישנות עקב הסרה ניתוחית של הגידול ובלוטות לימפה הנגועות בסרטן. 

תופעות הלוואי עשויות לכלול בין היתר עייפות, שיעול, בחילות, גירודים, פריחות בעור, ירידה בתיאבון, עצירות, כאבי פרקים ואף שלשולים. מכיוון שמדובר גם פה בתרופות בעלות פעילות משמעותית על המערכת החיסונית, עשויה המערכת לתקוף גם איברים חיוניים בגוף ולגרום לתופעות לוואי חמורות יותר, בהם יהיה צורך בתרופות אחרות כגון סטרואידים.

קומבינציה: שילוב של חוסם PD-1 וחוסם CTLA-4

ב1.10.2015 אישר הFDA את הטיפול שזכה לשבחים בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה (ASCO) ב-2015. החולה מקבל 4 טיפולים של 2 הנוגדנים יחד וממשיך לאחריהן בחוסם PD1 בלבד. השילוב הוכח כיעיל יותר מכל נוגדן בפני עצמו. יש לציין עם זאת שתופעות הלוואי עלולות להיות קשות והחולה חייב להיות במעקב קפדני. לעתים יש צורך להפסיק את השילוב ואז ממשיכים עם חוסם PD1 בלבד.

כתיבת תגובה