ריאיון עם ד”ר יונתן כהן על מלנומה של העין

ראיון עם ד”ר יונתן כהן שמסביר על מלנומה של העין ודרכי הטיפול במחלה.

נגן וידאו אודות העמותה הישראלית לסרטן העור

במלנומה של העין, צריך להבדיל בין הלחמית, החלק הלבן של העין שהמלנומה שלו היא כמו המלנומה של העור, ובין החלק הפנימי של העין, שהמלנומה שלו שונה מאד. האבחנה הראשונית היא בדרך כלל של רופא עיניים, אם באופן אקראי או בשל בעיה בראייה והטיפול בה הוא מקומי, כמו הקרנה חיצונית או ניתוח.

לעתים יש צורך בהדמיות יותר מקיפות כדי להוכיח שמדובר במלנומה. כדי להגיע להבנה טובה יותר של ההתנהגות הצפויה מהמלנומה עושים בדיקות גֶּנוֹמִיּוֹת על הגידול ולשם כך לוקחים ביופסיה של הגידול.

מלנומה של העין נוטה לפעמים לשלוח גרורות, בעיקר אל הכבד. כאשר יש גרורות, כאן מתחיל הקשר עם האונקולוג שמעריך את היקף המחלה, עם הדמיה של כל הגוף, לוודא שאין עוד התפשטות.

יש מעט מחקרים על מלנומה של העין כי זו מחלה נדירה, יחסית. מהניסיון במלנומה עורית, נוקטים באימונותרפיה. בדרך כלל נותנים שילוב של יֶרְבוֹי וְאוֹפְּדִּיבוֹ ובמקרים מסוימים טיפול בתרופה בודדת כמו קיטרודה. לאחרונה נכנסה תרופה חדשה לארסנל שלנו במלנומה של העין, בשם Tebentafusp תֶּבֶּנְתַּפוּסְפְּ, שאושרה ע”י ה-FDA האמריקאי. היא עובדת על מערכת החיסון אבל לא בסל התרופות והיא לא מתאימה לכל מי שיש לו מלנומה של העין. יש לדון בכל מקרה לגופו. גם לתרופה הזו יש תופעות לוואי, כמובן, ולכן הטיפול צריך להיות במקום שמכיר ומתמצא בתופעות לוואי.