תקציר ריאיון עם פרופ’ גל מרקל

מנהל מרכז דוידוף לטיפול ולחקר הסרטן

חידושים בנושא מלנומה ונון מלנומה מהכנס השנתי ASCO 2022 – American  Society of Clinical Oncology

נגן וידאו אודות העמותה הישראלית לסרטן העור

השנה היו מספר לא מבוטל של עבודות בנושא מלנומה ונון מלנומה (סרטני העור שאינם מלנומה).

פרופ’ מרקל בחר להביא 3 עבודות חשובות, כולן עוסקות במלנומה גרורתית:

  1. משלב האימונותרפיה Ipilimumab/Nivolumab – תוצאות מעקב של 7.5 שנים. חולים שמחלתם נסוגה, יש להם סיכוי מצוין שהאפקט ארוך הזמן ימשך שנים ארוכות. הישרדות של כ50% נשארת יציבה גם לאחר 7.5 שנים. יש לזכור שאלו חולים שכבר לא מקבלים טיפול ונמצאים רק במעקב וזה הישג עצום.
  2. משלב אימונותרפי חדש Nivolumab/Relatlimab – Relatlimab  או בקיצור Rela הינו חוסם של חלבון בקרה 3LAG. השאלה שנשאלה במחקר: האם למשלב יש יתרון על מתן ניבולומאב בלבד. נראה שיש יתרון לא מבוטל ועל סמך תוצאות של 2-3 שנים, אושר המשלב על ידי הFDA. למה זה חשוב? לא כל מטופל יכול לקבל את המשלב Ipi/Nivo בשל תופעות הלוואי הלא פשוטות שלו. למשלב החדש יש משמעותית פחות תופעות לוואי. משלב שה עדיין אינו בסל הבריאות בישראל ואולי יוגש ויאושר בדיוני הסל הבא.
  3. “באיזה טיפול מומלץ להתחיל אצל בעלי מוטציה בחלבון BRAF?” – זו שאלת השאלות בשנים האחרונות;  האם להתחיל בטיפול מכוון מטרה (targeted therapy) או טיפול אימונותרפי? חולים שגויסו למחקר חולקו באופן אקראי ל-2: חצי התחילו בטיפול מכוון מטרה וחצי באימונותרפיה. חולים מכל קבוצה שהתקדמה מחלתם  (למרות הטיפול), עברו לטיפול השני. למרות הסייגים שנמצאו במחקר, יש רמז לכך שעדיף להתחיל במשלב Ipi/Nivo ואם התקדמה המחלה על המשלב, לעבור לטיפול מוכוון מטרה. 

לגבי ה”טריפל” – שילוב של אימונותרפיה יחד עם טיפול מוכוון מטרה בסרטן העור, מזכיר פרופ’ מרקל שהתוצאות לא היו חד משמעיות והאונקולוגים לא נוטים “לתת את כל התותחים בבת אחת”. 

לעומת זאת בשורה טובה מחדשות דיוני סל הבריאות האחרון: מי שטופל במונותרפיה – נוגד PD1 בלבד  – והתקדמה מחלתו, ניתן להוסיף Ipiliumumab, וכך לשפר את הסיכוי לתגובה. האישור ניתן בשלב ראשון כניסוי לשנה.

טיפול שאושר על ידי ה-FDA ויובא כנראה לדיוני הסל הבא: קיטרודה אושר למלנומה שלב 2b/2c. הוכח שטיפול של שנה בקיטרודה למטופלים בשלב 2 מקטין ב35% סיכוי להישנות מחלה.