איך מסייעת מערכת הלימפה להיווצרות גרורות של מלנומה

כבר בשלב התחלתי של המחלה מלנומה ממאירה מתפשטת בגוף באמצעות מערכות הלימפה והדם.

מחלת המלנומה מתפתחת בשכבת העור החיצונית (אפידרמיס) כמלנומה in situ. עם התקדמות המחלה, תאי המלנומה חודרים אל תוך שכבת העור הפנימית יותר (דרמיס).

כבר בשנת 2007 התברר שתאי מלנוציטים בריאים (התאים שמהם מתפתחת מלנומה) מפרישים בועיות המכילות את פיגמנט המלנין. בועיות אלו מכונות מלנוזומים (melanosomes). חוקרים מהמעבדה של ד”ר כרמית לוי מאוניברסיטת תל אביב הראו בשנת 2016 כי תאי מלנומה שומרים על היכולת להפריש מלנוזומים בדיוק כמו תאי המלנוציטים הבריאים שמהם נוצרו. החוקרים הוכיחו שהמלנוזומים הנקלטים על ידי תאים בקירבת שכבת הדרמיס, מסייעים להתפשטות של תאי המלנומה פנימה. היה ידוע גם כי עוד לפני חדירת תאי המלנומה, נוצרים באזור הדרמיס צינורות

צפופים של מערכת הלימפה – lymphangiogenesis נמצאה התאמה בין פרוגנוזה לא טובה של חולי מלנומה ממאירה לבין הנוכחות של צינורות לימפה צפופים באזור בו חדרה המחלה. לכן החוקרים שיערו שלמערכת הלימפה באזור הדרמיס יש תפקיד תומך ביצירת גרורות. בשנת 2023 קבוצת המחקר של ד”ר כרמית לוי, בשיתוף עם קבוצת מחקר מבית החולים שיבא, פרסמו מאמר שבו הם מראים שכבר בשלבי מחלה מוקדמים ניתן לזהות מלנוזומים בתוך תאי מערכת הלימפה באזור שבו התפתחה מלנומה. החוקרים זיהו מנגנונים מולקולריים שבאמצעותם מלנוזומים מעודדים תהליכי בנייה של צינורות לימפה צפופים באזור הסמוך להפרשתם.

לתגלית זו יש משמעות לפיתוח טיפול עתידי למחלת המלנומה: ייתכן כי חסימת תהליך הבנייה של צינורות לימפה,  תביא למניעת התקדמות המחלה לשלב גרורתי.

החוקרים ביצעו את המחקרים תוך שימוש בשיטות מחקר מגוונות, ואחת מהן היא המיקרוסקופיה הפלואורסנטית. בשיטה זו נעזרים בנוגדנים שנקשרים באופן ייחודי אל חלבונים המאפיינים אברונים/בועיות בתא. השיטה מאפשרת לעקוב במיקרוסקופ אחר האור הפלואורסנטי הנפלט מהנוגדנים שנקשרים למלנוזומים, ועל ידי כך לזהות את נוכחותם, כמותם ומיקומם, וכן לעקוב אחר ההיווצרות של צינורות מערכת הלימפה.

Primary Melanoma miRNA Trafficking Induces Lymphangiogenesis.

Gil S. Leichner, Inbal Schweitzer, Shani Dror, Lotan Levin, Polina Geva, Tamar Golan, Laureen Zaremba, Guy Shapira, Roma Parikh, Noam Shomron, Aviv Barzilai, Jo¨rg D.Hoheisel, Carmit Levy and Shoshana Greenberger. Journal of Investigative Dermatology (2023) 143, 1788-1798 doi:10.1016/j.jid.2023.02.030

Melanoma miRNA trafficking controls tumour primary niche formation.

Shani Dror, Laureen Sander, Hila Schwartz, Danna Sheinboim, Aviv Barzilai, Yuval Dishon,

Sebastien Apcher, Tamar Golan, Shoshana Greenberger, Iris Barshack, Hagar Malcov, Alona

Zilberberg, Lotan Levin, Michelle Nessling, Yael Friedmann, Vivien Igras, Ohad Barzilay,

Hananya Vaknine10 , Ronen Brenner10, Assaf Zinger11, Avi Schroeder11, Pinchas Gonen1 ,

Mehdi Khaled, Neta Erez, Jörg D. Hoheisel and Carmit Levy. Nature Cell Biology volume 18, pages1006–1017 (2016)