בדיקות דימות לאבחון ומעקב של סרטן-שיחה עם ד”ר יעל עשת

שיחה עם ד”ר יעל עשת, רופאה בכירה במכון הדימות ובמכון לרפואה גרעינית ומרכזת תחום הדמיה במרכז לאבחון מהיר של סרטן במרכז הרפואי שיבא, תל השומר

בדיקות דימות לאבחון ומעקב של סרטן

מדובר בכלי מרכזי וחשוב ביותר, שמאפשר לרופאים מכל המקצועות – הכירורגים והפנימיים – לאבחן מוקדם יותר ובצורה מדויקת מחלות ומצבי חולי שונים, וכך להעניק טיפול טוב ומתאים יותר. 
דימות מערב שיטות שונות שהמשותף להם הוא שימוש בגלים או קרינה שנכנסת לרקמות וחוזרת ממנה, מה שנותן תמונה שניתנת לפענוח.

אולטרה סאונד – בדיקה שעושה שימוש בגלי קול הנשלחים לתוך הגוף. גלי הקול מוחזרים למכשיר או נבלעים ברקמות, וכך מיצר המכשיר תמונות. 

צילום או CT – בדיקה שעושה שימוש בקרני X היכולות לחדור לגוף ומכאן יכולתן ליצור תמונות של האיברים הפנימיים. 

MRI – בדיקה זו עושה שימוש במגנט ואינן כרוכות בשימוש בקרינה. המכשיר גורם לשינוי של תנועת הפרוטונים שברקמות ומתרגם שינויים אלה לתמונות, פרוסות של הגוף. 

PET CT – טכנולוגיית הדמיה המשמשת ברפואה גרעינית בכדי להשיג תמונות של הפעילות המטבולית (התפקודית) באזורים מסוימים בגוף. זהו בעצם שילוב של CT שיחד עם מתן חומר רדיואקטיבי מראה איפה תאי הסרטן והאם פעילים. התאים שצורכים הרבה סוכר קולטים יותר. גם תאי דלקת קולטים. צריך הרבה ידע וניסיון כדי לדעת להבדיל בין דלקת לגרורה. לעיתים רחוקות לא יודעים וממשיכים לעקוב. הרופא עשוי להציע שימוש בחומר ניגוד. זהו צבע מיוחד שעוזר לשפר את התמונות שצולמו על ידי סורק ה-CT. חומר הניגוד, ניתן דרך הפה או תוך ורידי ועוזר להדגיש אזורים מסוימים בגוף במהלך הסריקה. הזרקת יוד מייצרת תחושה של חום ולעיתים בחילה. צריך לדעת את זה מראש.

ד”ר יעל עשת עוסקת בתחום הרפואה גרעינית ובעיקר בהדמייה אונקולוגית.

תפקיד הדימות בסרטן העור

האונקולוג הוא זה שמפנה לבדיקת הדימות הנחוצה. כדי לראות אם יש מעורבות של בלוטות הלימפה, ישלח המטופל לבדיקת אולטרה סאונד. כדי לדעת אם יש גרורות ישלח המטופל להדמיות מתקדמות יותר כמו CT, PET CT או MRI.

מלנומה “תפורה” לבדיקה של פט סיטי. היא כמעט תמיד קולטת חזק ואז אפשר לראות גם דברים קטנים מאוד. רואים אפילו תהליכים בעצמות או בשרירים. PET יותר רגיש. יתרון נוסף חשוב הוא שב-PET רואים את כל הגוף. MRI או US הן בדיקות מקומיות ואז עלולים לפספס. במלנומה של העין, לעומת זאת, השולחת גרורות לכבד, עדיף לעשות MRI של הכבד. 

האם הקרינה מסוכנת? 

ב- MRI אין קרינה מייננת. לעומת זאת ב PET CT הקרינה גבוהה פי 1.5 יותר מאשר בבדיקת CT רגילה. משתדלים להקרין כמה שפחות, לא לעשות בדיקות מיותרות, לרווח את הבדיקות. חשוב לציין שהקרינה שנחשפים אליה גורמת להשפעות אולי לאחר 20 שנה. לכן לא צריך לחשוש. 

האם מטופל שעבר PET CT זה עתה עלול להזיק לילדים או נשים בהיריון? החולה מקבל זריקה של חומר רדיואקטיבי ומחכה שעה עד לפיזור של החומר בכל הגוף ואז אומרים לו לתת שתן. כשיוצאים מהבדיקה יש רק אחוז קטן בגוף והוא דועך. ליתר בטחון להתרחק מילדים קטנים או נשים בהריון. לא לחשוף לאורך זמן. שתיה מרובה יכולה לעזור לריקון מהיר יותר של החומר.

האם יש צורך בהתייעצות שניה? 

לדעת ד”ר עשת זה מיותר. הרפואה בישראל מצוינת. לרופאים יש הרבה ידע והציוד מעולה. במקרים רבים הרדיולוג מתייעץ עם מומחה נוסף. יש רופאים שנותנים חוות דעת שניה, השאלה מה עושים עם זה…

בשיבא כל ישיבה היא מולטי דיסציפלינרית, עוברים עם האונקולוגים והכירורגים ודנים יחד על הממצאים.

מתוך ניוזלטר ספטמבר 2023

בדיקות דימות לאבחון ומעקב של סרטן-שיחה עם ד”ר יעל עשת

שתף
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם הדר שריג

ריאיון עם הדר שריג – יועצת ומנחה לבריאות טבעית לפי גישת הרמב”ם הנושא: המלצות לתזונה בריאה גישת הרמב”ם מביאה גישה מתונה לשמירה  על אורח חיים

קרא עוד »
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם ד”ר רעיה ליבוביץ

ריאיון עם ד”ר רעיה ליבוביץ, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא, מומחית באונקו-גריאטריה. הנושא: טיפול בסרטן העור בקשישים או “אף פעם לא מאוחר

קרא עוד »
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם צביה באדר

ריאיון עם צביה באדר, מחלימה ממלנומה גרורתית, שהקימה חברה המשתמשת בבינה מלאכותית כדי להתאים טיפולים וניסויים קליניים למטופלי סרטן. חלק 1: הסיפור האישי בדצמבר 2013

קרא עוד »