הריון ומלנומה

בדיקת שומות במהלך ההריון 

נשים בהריון עלולות לפתח שומות חדשות או סימנים אחרים על העור שלהם, רובם לא מזיקים. עם זאת, ניתן לפתח מלנומה במהלך ההריון, אז בקשי מרופא העור שלך לעשות בדיקת שומות.

שומות נוצרות כאשר אשכולות של תאים, הנקראים מלנוציטים, מייצרים יתר על המידה מלנין, הפיגמנט שצובע את העור. אנשים יכולים לפתח שומות חדשות בכל גיל, ושינויים הורמונליים במהלך ההריון עלולים לגרום להיווצרות שומות חדשות.

האם שומות יכולות להיעלם במהלך ההריון?

שומות יכולות לדעוך או להיעלם לחלוטין במהלך חייו של אדם.

האם הריון משפיע על הופעת שומות?

הריון אינו משנה באופן משמעותי את האופן שבו שומות נראות. אבל שינויים במראה שלהם יכולים להתרחש. שומות קיימות עשויות להיות בולטות יותר, במיוחד אלו על החזה או הבטן. ככל שהעור מתרחב כדי להכיל את העובר הגדל, שומות יכולות להתפשט ולהיות גדולות וכהות יותר. יותר מ-10% מהנשים בהריון עשויים לגלות שזה קורה.

מלנומה במהלך ההריון

הריון אינו מגביר את הסיכון לפתח מלנומה, עם זאת, מלנומה מתפתחת בדרך כלל במהלך שנות הפוריות. אם רופא מאבחן מלנומה במהלך ההריון או תוך 12 חודשים מהלידה, אנשי מקצוע בתחום הבריאות מתייחסים לזה כאל “מלנומה הקשורה להריון”. זה יכול להשפיע על 10-26 מתוך 100,000 הריונות.

כיצד מלנומה משפיעה על ההריון?

זה בטוח לבדוק מלנומה במהלך ההריון. רופא לוקח ביופסיה באמצעות חומר הרדמה מקומי, בטוח במהלך ההריון.

התחזית עבור האם והעבור טובה יותר עם גילוי וטיפול מוקדם. אם המלנומה התפשטה, הרופאים עשויים להזדקק לבדיקות נוספות, אך בדיקות מסוימות עשויות שלא להיות אפשריות במהלך ההריון.

אפשרויות הטיפול במלנומה בשלב מוקדם בטוחות במהלך ההריון. הרופא משתמש בחומר הרדמה מקומי ומסיר את המלנומה. בשלבים המאוחרים יותר, אפשרויות הטיפול מוגבלות. רופא עשוי להמליץ ​​על שימוש באינטרפרון, סוג של אימונותרפיה.

הגישה הטובה ביותר לטיפול עשויה להיות תלויה במיקום המלנומה. אם סרטן העור התגלה על הפנים או הצוואר, הרופא ימליץ לעבור טיפול בקרינה. אבל טיפול בקרינה עלול להזיק לעובר אם מלנומה התגלתה באזור הבטן.

מלנומה היא סוג של סרטן שיכול לחצות את השליה ולעבור לעובר, אך זה נדיר מאוד שתינוק ייוולד איתו, גם כאשר ליולדת יש מלנומה מתקדמת.

מתי לגשת לרופא?

מומלץ לפנות לרופא לגבי כל פצע שלא מחלים או כל גידול חדש או ישן שמשנה צורה או גודל. בין אם את בהריון או לא, אם את שמה לב לשינויים הבאים בשומות שלך:

  • שומה שגבולותיה אינם עגולים או אליפטיים.
  • שומה אינה בעלת צבע אחיד
  • נקודת חן ששינתה את גודלה
  • נקודת חן מדממת ולא מתרפאת