פירות וירקות

איך אני יכול לעזור להצלחת הטיפול האימונותרפי? נסו דיאטה עשירה בסיבים

כבר כמה עשורים חוקרים ברחבי העולם מנסים להבין מדוע תרופות מסוימות לסרטן לא תמיד עובדות. התשובה לשאלה זו ככל הנראה נמצאת במיקרוביוטה של המעי שלנו. הבקטריות והחיידקים בגופנו עלולים לפגוע בסיכויי ההחלמה או לתרום להצלחת טיפולי אימונותרפיה בסוגי סרטן שונים.

מדענים חקרו את הנושא הגיעו למסקנה כי מטופלים שבמעיהם נמצאו חיידקים מסוג מסוים הגיבו בצורה טובה יותר לטיפולי אימונותרפיה. לפיכך, מדענים ממאוניברסיטת יוסטון שבארה”ב מנסים להוכיח בימים אלה כי דיאטה עתירת סיבים תזונתיים, הכוללת ירקות, פירות, אגוזים ודגנים מלאים, יכולה להשפיע לטובה על הסיכויים ההצלחה של טיפול במחלת הסרטן. החוקרים מקווים שללמוד על מידת השפעתה של המיקרוביוטה של המעי,  המחוזקת על ידי דיאטה נכונה, על היכולת הגוף להילחם במחלת הסרטן.

בניסוי שבוצע על עכברים במאוניברסיטת שיקגו, המדענים בחנו את השפעת חיידק מעיים מסוג Bifidobacterium  על התגובה החיסונית לסרטן העור מסוג מלנומה. המחקר הראה כי העכברים אשר בגופם היה חיידק המעיים  הראו האטה בקצב צמיחת גידול המלנומה. בנוסף החוקרים אף הצליחו להראות כי שילוב חיידקי המעיים עם תרופה אימונותרפית הראה תוצאות טובות עוד יותר במאבק עם סרטן מסוג מלנומה. 

החוקרים באוניברסיטת יוסטון מנסים בימים אלו להוכיח כי ניתן לשנות את המיקרוביוטה של החולים דרך שינוי הדיאטה שלהם. ידוע כי חלק מחיידקי המעיים האחראים על שיפור תגובתו של החולה לאימונותרפיה משגשגים דווקא על דיאטה עשירה בסיבים. החוקרים עקבו אחרי תזונתם של 128 חולי סרטן העור, ומצאו כי חולים אשר אכלו באופן קבוע כמויות גדולות של סיבים ממקרות שונים באופן קבוע, הגיבו לטיפולי אימונותרפיה בצורה טובה יותר, מאשר חולים שהדיאטה שלהם לא הייתה עשירה בסיבים. עלייה יומית של 5 גרם באכילת הסיבים הביאה לסיכון נמוך ב30% למוות או להתפתחות המחלה.

בניסוי שטרם הסתיים, המשתתפים אוכלים כ-50 גרם סיבים ביום. הסיבים מגיעים ממזונות מגוונים, כגון שעועית, עדשים, קינואה, אורז חום, פירות וירקות. 50 גרם סיבים זו כמות גדולה פי שניים מהכמות המומלצת, וגדולה פי 3 מכמות הסיבים אותה אוכל אמריקאי ממוצע. מנות גדולות של ברוקולי או ירקות מעורבים יחד עם קינואה ואורז מלא, מספקות את הכמות הנדרשת. רב הארוחה מורכבת ממזונות שמכילים כמות רבה של סיבים.
תוצאות המחקר בהחלט מעודדות ובשילוב עם אימונותרפיה, ניתן לראות שיפור משמעותי בתגובה לטיפול.