ראיון עם פרופ’ משה פרנקל על טיפול איטגרטיבי בחולים אונקולוגיים

מנהל השירות של האונקולוגיה האינטגרטיבית ברמב”ם

ראיון עם פרופ’ משה פרנקל על טיפול איטגרטיבי המשלב אמצעים מתחומי הרפואה המשלימה עם הטיפול האונקולוגי המקובל.

למה, למרות ההצלחות, פונים חולי סרטן לרפואה המשלימה והאינטגרטיבית? 

הפנייה היא נגזרת נוספת של תהליך הריפוי ולא במקום. זו לא רפואה אלטרנטיבית – אלא משלימה. הסיבות מרובות: טיפולי סרטן כגון כימותרפיה, הקרנות, טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיים קשורים למגוון של תופעות לואי: שלשולים, חולשה, קשיי ריכוז, בעיות בשינה, גלי חום, עצבנות וחרדה. לפעמים יש פתרונות קונבנציונליים ולפעמים לא. מחפשים אפשרויות נוספות. יש בזה העצמה ושליטה אישית בתהליך.

אונקולוגיה אינטגרטיבית היא תחום רפואי חדש שבו מדובר על תהליך של שילוב אמצעים מתחומי הרפואה המשלימה עם הטיפול האונקולוגי המקובל – עם נתונים מחקריים שתומכים בשילוב. המטרה היא לתת טיפול תומך שמשפר את איכות חיי המטופל ויכולת ההתמודדות טובה יותר עם המחלה. בדרך כלל אנשים לא פונים אלינו בתחילת התהליך, אלא בהמשך.

מה כולל תחום זה של הרפואה המשלימה?

תזונה ותוספי מזון, שינויים באורח החיים, רפואה משלימה כמו דיקור או הומאופתיה, שיטות הרפיה שונות, דמיון מודרך. יש המון מחקרים בנושאים הללו וזה מאד מקובל בעולם כולו. 

בארץ, המרכזים הרפואיים שנותנים שירותים כאלה כחלק מהשירות הציבורי: בני ציון, רמב”ם, מרפאת לין, איכילוב, מאיר, דוידוף, שיבא, שערי צדק והדסה. 

ברמב”ם הדגש הוא על שילוב טיפולי מגע ודיקור. זה נעשה במסגרת המחלקות של רדיותרפיה וכימותרפיה וכן בסדרת טיפולים אמבולטוריים בהפניית הרופאים ועם תיעוד מלא.