ראיון עם ד”ר שלומית לובובסקי-טיפול הוליסטי באונקולוגיה

אונקולוגית בכירה במערך האונקולוגי של בית החולים רמב”ם

ראיון עם ד”ר שלומית לובובסקי על טיפול הוליסטי בתחום האונקולוגיה. איך  לראות ולטפל באדם השלם ולא רק בבעיה הרפואית שלו.

פגישה ראשונה עם מטופל

מגיע חולה חדש. צריך לברר עליו הרבה פרטים בזמן קצר: אני שואלת שאלות פתוחות על ההרגשה הכללית  ומקשיבה לו, כדי להבין איפה הוא נמצא בכל התהליך הזה של סרטן, שזה תמיד משבר וטראומה והכל משתנה בבת אחת. אחר כך אני מסבירה בצורה ברורה את הדברים – מהו השלב במחלה, מה הטיפולים המוצעים, מנגנוני הטיפול והמשמעויות. זה מאד עוזר למטופל.

אף פעם לא עבדתי בבית חולים כמו רמב”ם, עם כל כך הרבה סוגים, גזעים, צבעים, דתות, שפות – כור היתוך ממש! בעיני זה מדהים, מקסים, מרגש ומהווה דוגמה לעולם כולו. בקשיי שפה יש תמיד מישהו מהמשפחה שעוזר ויש גם כלי מיוחד של משרד הבריאות שנקרא תרגום סימולטני בטלפון שאני משתמשת בו הרבה.

כבר אין יותר מצב שבו הרופאה אומרת משהו וזה מה שקובע ומה שתעשה. זה נעשה בשיתוף: אני נותנת הסברים על כל האופציות ומה חשוב למטופל, ובסוף מחליטים ביחד מה הכי נכון עבורו.

מה דעתך על בקשת מטופל להתייעצות שניה

אני מאד פתוחה לנושא. אם התהליך  סטנדרטי, אני מסבירה שגם אם ילכו לכמה רופאים, יקבלו את אותה תשובה. אבל אם יש בעיה, או סרטן נדיר, אני אפילו ממליצה על דעה נוספת. יש את החוג למלנומה, שכולל את כל האונקולוגים העוסקים במלנומה בארץ, חוג שבו אנחנו הרופאים מעלים נושאים ומתייעצים מה הכי נכון לעשות.

השתתפות במחקרים קליניים

יש פעמים שחוקרים מחפשים מטופלים לטובת ניסוי מחקרי של תרופות שאינן נמצאות בסל התרופות ועשויות להועיל למטופל ולחולים אחרים בעתיד, לפעמים גם כקו ראשון של הטיפול, וזה נעשה בהסכמה של המטופלים.