התמודדות עם תופעות הלוואי העוריות של מחלת הסרטן

ד”ר להבית אקרמן מומחית ברפואת עור, יועצת מדעית מותג לה רוש-פוזה

מחלת הסרטן היא אחת המחלות השכיחות הפוגעות בנו. היא מהווה התמודדות קשה בכל כך הרבה רבדים, גם פיזית וגם נפשית. הרכבת נעצרת בבת אחת ואנחנו מגלים שצריך לרדת בתחנה ולהתחיל לטפל בעצמנו ובסביבה שלנו

עם השנים מתחדדת ההבנה היא שיש צורך לחזק את כל מערכות הגוף על מנת להצליח לנצח את הסרטן. יחד עם הטיפולים כדאי לשלב טיפולים מרגיעים ומאזנים מעולמות הרפואה הטבעית. כדאי לשלב תזונה נכונה שתתמוך בטלטלה שהגוף עובר, וכדאי למצוא דרכים להתמודד עם תופעות הלוואי הרבות שיכולות להוות הפרעה יום יומית וסבל בפני עצמן. איכות החיים של חולי וחולות סרטן העור חשובה מאוד להתמודדות עם המחלה

התופעות השכיחות

תופעת יובש בעור זו אחת התופעות השכיחות בתקופת הטיפולים, בעיקר בחולי אסתמה של העור. יובש קיצוני בעור עלול להוביל לאי נוחות, פריחה, סדקים, גרד בלתי נשלט ואף להעלות את הסיכוי לזיהומים.
כאשר תופעות אלו מתווספות על ההתמודדות עם המחלה והטיפול איכות החיים עלולה להיפגע משמעותית.

כיצד ניתן להקל?  

טיפול מונע 

טיפול מונע קבוע בתכשיר לחות היפואלרגני עדין שנספג בקלות ולא מכביד על העור ישפר מאוד את מצבו ויכין אותו לטיפולים. קרם כמו ליפיקאר באום AP+ של לה רושפוזה אשר מכיל ניאצינאמיד, מים תרמליים מרגיעים, חמאת שיאה וגלצרין משיב לעור את הגמישות ומסייע בבניית המחסום העורי.
זה נשמע כמו הדבר האחרון שמעניין אותנו כשאנחנו מתמודדים מול סרטן העור, אך טיפול בדברים הקטנים יכול לעזור בהתמודדות ובחוסן מול הדברים הגדולים יותר. כשאיכות החיים נשמרת הכוחות שלנו מתחזקים.
אני ממליצה לדאוג לעור באופן קבוע במהלך כל תקופת הטיפולים לפני שמופיעים סימפטומים קשים. טיפול מונע תמיד יהיה יעיל יותר מאשר טיפול בבעיה חמורה.
שימו לב, בכל מקרה של יובש קיצוני רצוי לפנות לרופא או רופאה ולבדוק אם יש צורך בתכשירים במרשם שניתן לשלב לתקופות קצרות יחד עם הטיפול המונע.

ניקיון

ניקיון העור הוא חשוב תמיד, בטח סביב טיפולים העלולים לפגוע בחוזק החיסוני ובשלמות העור.
חשוב לשים לב שרוב תכשירי הניקוי והסבונים מייבשים את העור ואינם מתאימים לתקופת הטיפולים במחלת הסרטן. העור יבש ורגיש מידי ולכן אני ממליצה להשתמש בתכשיר ניקוי עדין במיוחד ששומר על לחות.
דוגמא לתכשירים מתאימים יהיו ליפיקאר סינדט AP+  או ליפיקאר שמן רחצה מעניקים שמירה על היגיינה חיונית תוך שמירה על איזון המחסום העורי.
במקרים של גירוי משמעותי יותר ניתן להשתמש בתכשיר סיקפלסט לבנט B5 המכיל קומפלקס מינרליים משקם ופנתנול הידוג כמרכיב מרגיע ומסייע בשיקום וחידוש העור.  

גירויים בעור

מה ניתן לעשות כאשר אנחנו סובלים מגירוי בקפלי העור או בריריות? ידוע שאזורים אלו מועדים להיפגע במהלך הטיפולים כשנוצרת מעין שפשפת באזורי חיכוך או בצידי הפה.
אפשר להשתמש בקרם המכיל רכיבים אנטיבקטריאליים המסייעים לחידוש פעילות הליפידים ומרגיעים את העור. קרם לשפתיים סדוקות סיקפלסט יכול לתת מענה לצורך זה ואף ניתן להשתמש בו לאורך זמן, ללא הגבלה.
קרם שפתיים סיקפלסט בטוח לשימוש גם עבור ילדים וניתן לשלב אותו יחד עם טיפול במרשם הכולל חומרים פעילים כמו סטרואידים, אנטיביוטיקה וחומרים אנטי פטרייתיים.

נזקי טיפול קרינתי לעור

הטיפול הקרינתי הוא אחד הטיפולים השכיחים באונקולוגיה, אשר משלים את הטיפול הכירורגי והאימונותרפי.
תופעות הלוואי העוריות בטיפול זה עלולות לגרום לחוסר נוחות משמעותי ופגיעה ניכרת באיכות החיים של המטופלים ומהמטופלות.
תופעות אלו באות לידי ביטוי בצריבה, אודם, כוויות, רגישות משמעותית, נפיחות ופיגמנטציה. מחקר שבוצע הראה כי תופעות אלו מופיעות בעיקר במחצית השנייה של הטיפולים, אך טיפול מונע ומתמשך לאורך כל תקופת ההקרנות יכול להפחית באופן משמעותי את עוצמת תופעות הלוואי העוריות ואת משך הופעתן.
טיפ שכדאי לזכור כאשר העור חם ומגורה לאחר הקרנה ניתן למרוח שכבה עבה של קרם סיקפלסט באום B5 ולהניח עליו בד ספוג מים קרים. השילוב בין המים הקרים לרכיבים שבקרם יסייעו להרגעת הצריבה והאודם

הגנה מפני השמש

במהלך הטיפול המתמשך נגד מחלת סרטן העור, חשוב להקפיד מאוד על הגנה מפני השמש. האימונותרפיה וההקרנות פוגעות בשלמות העור והופכות אותו לרגיש, מגורה וחשוף למזהמים. חפשו מקדם הגנה שנספג בקלות עם תו התקן המחמיר ביותר המגן נגד קרני UVA ו UVB.
אני יכולה להמליץ על סדרת מקדמי ההגנה של אנתליוס הידועים בהגנה מקסימלית, מרקם נעים ונוח תוך שמירה על לחות העור

מה עוד חשוב?

לפני קבלת טיפול בקרינה, גשו לאחות לקבלת הסבר וידע שיסייעו בהפחתת הסימפטומים ויקלו על ההתמודדות. תנו את הדעת גם על הדברים הקטנים שיכולים לעזור לכם.ן לעבור את תקופת הטיפולים באופן המחזק ביותר.

והכי חשוב רפואה שלמה והמון בריאות.

 

התמודדות עם תופעות הלוואי העוריות של מחלת הסרטן

שתף
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם הדר שריג

ריאיון עם הדר שריג – יועצת ומנחה לבריאות טבעית לפי גישת הרמב”ם הנושא: המלצות לתזונה בריאה גישת הרמב”ם מביאה גישה מתונה לשמירה  על אורח חיים

קרא עוד »
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם ד”ר רעיה ליבוביץ

ריאיון עם ד”ר רעיה ליבוביץ, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא, מומחית באונקו-גריאטריה. הנושא: טיפול בסרטן העור בקשישים או “אף פעם לא מאוחר

קרא עוד »
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם צביה באדר

ריאיון עם צביה באדר, מחלימה ממלנומה גרורתית, שהקימה חברה המשתמשת בבינה מלאכותית כדי להתאים טיפולים וניסויים קליניים למטופלי סרטן. חלק 1: הסיפור האישי בדצמבר 2013

קרא עוד »