vitamin D

תוספי ויטמין D עשויים להפחית את הסיכון למלנומה

הידעתם כי אנשים שמשתמשים בקביעות בתוספי ויטמין D מפחיתים את הסיכון לפתח מלנומה בכמחצית?
למסקנה זו הגיעו חוקרים במחקר שנערך באזור צפון סאבו של פינלנד, שנמצא ליד החוג הארקטי ומקבל מעט אור שמש חורפי.
ויטמין D הוא רכיב תזונתי חיוני הדרוש לשמירה על בריאות העצמות. יש לו גם תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון, והוא תומך בתפקוד חיסוני טוב. ויטמין D קיים במזונות כמו חלב מועשר ודגים מסוימים, וניתן ליטול אותו גם כתוסף.
הגוף מייצר ויטמין D כאשר העור נחשף לאור השמש, אך אנשים עם חשיפה מוגבלת לשמש עשויים שלא להפיק כמות מספקת של הויטמין. זהו סיכון עבור אנשים החיים בקווי רוחב שמקבלים מעט שמש בחלק מהשנה ואלה המבלים את רוב זמנם בתוך הבית.

החוקרים בדקו את הקשר הפוטנציאלי בין צריכת ויטמין D והתפתחות של נגעי עור ממאירים, כולל מלנומה. מחקרים קודמים בנושא זה העלו תוצאות סותרות.

המחקר כלל 498 מבוגרים בסיכון לסרטן העור שגויסו במרפאת חוץ לדרמטולוגיה של בית החולים האוניברסיטאי קואופיו, כאשר 96 מהם היו מדוכאי חיסון.
בהתבסס על דיווח עצמי על נטילת תוספי ויטמין D, הם חולקו לשלוש קבוצות: אי שימוש, שימוש מזדמן או שימוש קבוע. לאחר בדיקת עור, הם קובצו לפי הסיכון שלהם לסרטן העור. החוקרים מדדו את רמת ויטמין D בדם  ב-260 משתתפים. למשתמשים קבועים של תוספי ויטמין D היו הרמות הגבוהות ביותר, בעוד שאינם משתמשים ברמות הנמוכות ביותר.

בקרב משתתפים שלא היו מדוכאים חיסונית, שימוש בתוסף ויטמין D ורמות ויטמין D בסרום, לא היו קשורים להזדקנות העור אשר קשורה לנזק שנגרם לעור עקב חשיפה לשמש. בנוסף, לא היו קשורים לקרטוזיס אקטינית (כתמים יבשים וקשקשים על העור), שומות או קרצינומה של תאי בסיס או תאי קשקש, הסוגים הנפוצים ביותר של סרטן העור.
מצד שני, היה קשר ברור בין שימוש בתוסף ויטמין D למלנומה. אנשים שנטלו באופן קבוע תוספי ויטמין D היו בסבירות נמוכה ב-50% מאשר אנשים שאינם משתמשים בויטמין D ללקות במלנומה או לקו בה בעבר (18% לעומת 32%). הם גם היו בסבירות נמוכה יותר ללקות בכל סוג של סרטן עור (62% לעומת 75%).

מסקנה: שימוש קבוע בוויטמין D מתקשר עם פחות מקרי מלנומה בהשוואה לאי שימוש, אך הסיבתיות ביניהם מעורפלת. אך מינון מירבי של ויטמין D על מנת להפחית את הסיכוי למלנומה נותר ללא תשובה, ועד שנדע יותר, יש לעקוב אחר המלצות הצריכה הלאומיות.