ראיון עם ד"ר מור מיודובניק - טיפולים ביולוגים במלנומה גרורתית – שלב 4

מנהלת המרכז למלנומה וגידולי עור במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב)

נגן וידאו אודות העמותה הישראלית לסרטן העור

המרכז לגידולי עור כולל אבחון מוקדם של סרטן העור, כירורגיה ואונקולוגיה – מעטפת שכוללת את כל הדיסציפלינות להן זקוק המטופל. 

בכמחצית מהמאובחנים במלנומה גרורתית מזהים מוטציה בחלבון BRAF – מוטציה שגורמת לשגשוג מהיר יותר של התאים הסרטניים. טיפול ביולוגי שנקרא גם טיפול מוכוון מטרה, ניתן כנגד אותו חלבון. כדי להעלות את יעילות הטיפול ולהקטין את הסיכוי לחזרת המחלה, ניתנים בעצם 2 מעכבים יחד: מעכב BRAF ומעכב MEK. 

יתרונות טיפול מוכוון מטרה: ניתן לקבל את הטיפול בבית המטופל באמצעות כדורים ואין צורך להגיע לבית החולים. יתרון נוסף משמעותי ביותר הוא מהירות התגובה ולכן יעיל ביותר כשיש מחלה סוערת ובמקרה של גרורות מוחיות.

מאידך חשוב לציין שהמטופל חייב להיות בקשר רציף עם הרופא או האחות המתאמת בשל תופעות לוואי שעלול  לקבל, והשכיחה בהן היא עליה בחום הגוף. תופעת לוואי זו ניתנת לשליטה על ידי הפסקה של 24-48 שעות בטיפול וחזרה לנטילה רגילה. היא שכיחה בעיקר בתחילת הטיפול ונעלמת עם הזמן.

ישנם היום 3 סוגים של משלבים שניתנים על ידי 3 חברות שונות. היעילות שלהם דומה אך פרופיל תופעות הלוואי שונות ממשלב זה או אחר והרופא יחליט יחד עם המטופל אם לעבור למשלב אחר  במקרה הצורך.

לגבי מוטציות אחרות שקיימות במלנומה: עדיין לא ידוע על מוטציות שהן משמעותיות וניתנות לטיפול מוכוון מטרה. לכן היום לא נהוג לבדוק את הפרופיל הגנטי של המלנומה. במקרה שהמטופל לא הגיב לטיפולים הקיימים מומלץ לעבור בדיקה גנטית.