בחורה עם שומה על הפנים

אפשרויות טיפול בקרצינומה של תאי קשקש

אם אובחנתם עם קרצינומה של תאי קשקש (סרטן עור שכיח למדי) בשלבים מוקדמים יש כמה דרכי טיפול עליהם ימליץ לכם הרופא שלכם. נסקור כאן כמה מהטיפולים האפשריים.

ניתוח

סוגים שונים של ניתוח זמינים לטיפול ב-CSCC (קרצינומה של תאי הקשקש). שיטת הניתוח שהרופא שלך ימליץ תלויה במיקום הנגע וכמה עמוק הוא.

ניתוח כריתה

ניתוח כריתה כולל חיתוך של הגידול, יחד עם הרקמה שמסביב לנגע למקרה שתאים סרטניים התפשטו לפריפריה של הנגע. בדרך כלל, הליך זה מבוצע בקופת החולים או במרפאות חוץ של בית החולים.
בתחילת התהליך החולה עובר הרדמה מקומית. אז רופא העור שלך ישתמש בסכין כירורגית כדי להסיר את הגידול, ויתפור את החתך. לרב בסיום ההליך נשארת צלקת קטנה בגודל הנגע. 

ניתוח מיקרוגרפי בשיטת מוהז

ניתוח מוהס הוא הליך מיוחד הכולל הסרת סרטן העור שכבה אחר שכבה. זה מאפשר לרופא שלך להסיר את הכמות הקטנה ביותר של רקמות כדי לטפל בסרטן שלך.
במהלך הניתוח, המנתח מסיר שכבה דקה מאוד של רקמת עור ובוחן אותה במיקרוסקופ. ההליך חוזר על עצמו עד שהרופא לא מוצא עוד תאים סרטניים. בניתוח בשיטת מוהז משתמשים לעתים קרובות לטיפול במקרי CSCCs מורכבים יותר או בנגעים הנמצאים על הפנים, הצוואר או הידיים.

ניתוח לייזר

ניתוח לייזר פועל על ידי שימוש בחום על מנת להרוס גידולים. בדרך כלל, הרקמה הסובבת את הנגע אינה נפגעת, והסיכון לדימום, נפיחות וצלקות נמוך. טיפול בלייזר הוא אופציה לנגעי עור שהם מאוד שטחיים.

ניתוח להסרת בלוטות לימפה

אמנם זה לא נפוץ שסרטן שהוא נון-מלנומה CSCC שולח גרורות, אם אם זה קורה, זה בדרך כלל עובר לבלוטות הלימפה תחילה. אם בלוטות הלימפה שלך מוגדלות או שהרופא חושד שהסרטן שלח גרורות, ייתכן שתצטרך ניתוח להסרת בלוטת לימפה אחת או יותר.

אפשרויות לא ניתוחיות לטיפול בנון מלנומה מסוג -CSCC

טיפולים לא ניתוחיים שונים זמינים עבור סרטן העור שאינו מלנומה מסוג CSCC, בהתאם להיקף הסרטן שלך והמקום בו הוא נמצא בגופך.

טיפול פוטודינמי (PDT)

במהלך הטיפול, הרופא שלך ימרח תרופה נוזלית הרגישה לאור על העור שלך. לאחר מכן, הרופא ישתמש בסוג מיוחד של אור שיעזור להשמדת תאים סרטניים על פני העור. לאחר טיפול זה, עליך להימנע מאור שמש למשך 48 שעות לפחות. PDT משמש לטיפול בנגעי CSCC קלים.

טיפול בקרצינומה באמצעות קרינה

טיפול בקרינה כולל שימוש באלומות אנרגיה כדי להרוג תאים סרטניים. הרופא שלך עשוי להמליץ על הקרנות אם אינך יכול לעבור ניתוח או אם עברת ניתוח ל-CSCC אך יש לך סיכון גבוה להישנות המחלה.

קריוכירורגיה

קריוכירורגיה היא טכניקה שבה רופאים משתמשים בחנקן נוזלי כדי להקפיא ולהרוס נגעים של סרטן העור. בסופו של דבר, הגידול נושר ועור בריא צומח במקום. שיטה זו משמשת בדרך כלל עבור CSCCs שטחי או בחולים שיש להם הפרעות דימום, מכשירי לב מושתלים או אי סיבולת להרדמה.

אימונותרפיה

אימונותרפיה היא טיפול שרותם את המערכת החיסונית של הגוף שלך לתקוף את התאים הסרטניים. טיפול זה משמש לעתים עבור CSCCs מתקדמים שהתפשטו בכל הגוף.
ה-FDA אישר את סמיפלימאב (Libtayo) כטיפול אימונותרפי לטיפול באנשים מסוימים עם CSCC מתקדם. בניסוי קליני, כמחצית מהחולים עם CSCC שהשתמשו בסמיפלימאב ראו את הגידולים שלהם מתכווצים.
פמברוליזומאב (קיטרודה) הוא טיפול אימונותרפי נוס: שאושרה לטיפול ב-CSCC מתקדם.

כימותרפיה

חלק מהאנשים הסובלים מסרטן עור מסוג CSCC גרורתי עשויים להזדקק לכימותרפיה – טיפול המשתמש בתרופות על מנת להרוג את תאי סרטן העור בגוף.
תרופות הכימו ציספלאטין ופלואורואורציל מקומיות עשויות להיות אופציה עבור נון-מלנומה מסוג CSCC שהתפשט. ניתן להשתמש בתרופות אלו לבד או יחד עם טיפולים אחרים. לצערנו, כימותרפיה מלווה בתופעות לוואי כמו נשירת שיער, בחילות, הקאות, פצעים בפה, שלשולים, עייפות, חוסר תיאבון ועוד.

טיפולים ממוקדים

תרופות ממוקדות מתבייתים על פגמים מסוימים בתאי סרטן. לפעמים הם משולבים עם כימותרפיה לטיפול ב-CSCC מתקדם. למשל התרופה סטוקסימאב מתבייתת על חלבון הנקרא EGFR, שנמצא לעתים קרובות על פני השטח של תאי CSCC.
טיפולים ממוקדים בדרך כלל יוצרים פחות תופעות לוואי, אך הם עלולים לגרום לבעיות עור, שלשולים, פצעים בפה, אובדן תיאבון ובעיות אחרות.

כמו שאתם רואים, רשימת האפשריות לטיפול בקרצינומה של תאי קשקש היא די ארוכה. הרופא שלכם ימליץ לכם על מגוון אפשרויות לפי המקרה הספציפי שלכם.