מלנומה של העין

טיפול כירורגי מתקדם מוכיח את עצמו כיעיל עבור מטופלים עם מלנומה תוך עינית עם גרורות בכבד

טיפול כירורגי מתקדם הוכח יותר יעיל בצורה משמעותית מטיפולים קונבנציונליים עבור חולים עם מלנומה תוך עינית שהתפשטה לכבד, כך עולה ממחקר של אוניברסיטת גטבורג.
מלנומה בעין (Uveal) היא צורה יוצאת דופן של מלנומה המופיעה לא בתאי הפיגמנט של העור אלא בעין. במחצית מהחולים, צורה זו של סרטן גורמת לגרורות בכבד, ופרוגנוזה מאוד לא חיובית. לאחר שנמצאו גרורות בכבד, רוב גדול של החולים מתים תוך שנה. לרוע המזל, לטיפולים הנוכחיים עם אימונותרפיה או כימותרפיה יש השפעות מוגבלות ביותר בלבד.

במחקר השתתפו 87 חולים עם מלנומה תוך עינית עם גרורות, הוקצו לקבל את הטיפול המבוסס שנחשב על ידי הרופא של המטופל כאופציה הטובה ביותר עבורם, או את הטיפול הניסיוני הנוכחי, המכונה “זילוף כבד מבודד” (IHP). בקבוצה שעברה טיפול IHP, בדיקת הרנטגן שלאחר מכן הראתה כי הגידולים הצטמצמו ב-39.5 אחוז מהחולים לעומת 4.5 אחוז בלבד מהחולים בקבוצה שקיבלו טיפול קונבנציונלי.

הליך IHP הוא התערבות כירורגית רחבת היקף הכוללת ניתוח פתוח שבו הכבד מבודד בניתוח ומחובר למכונת לב-ריאה. לאחר מכן הכבד נחשף למינונים גבוהים במיוחד של חומר כימותרפי למשך שעה אחת, לאחר מכן כל הכימותרפיה נשטפת והכבד מתחבר מחדש למחזור הדם של המטופל עצמו. בשיטה זו ניתן לתת מינון גבוה במיוחד של כימותרפיה המרוכזת לחלק בגוף המאחסן את התאים הסרטניים, בעוד ששאר הגוף אינו מקבל השפעה שלילית.
כרגע מדובר בניתוח גדול הכולל ניתוח פתוח, אבל בשנה הבאה החוקרים מקווים להשתמש בשיטה זעיר פולשנית שבה הכבד מבודד באמצעות בלונים המוכנסים לכלי הדם של המפשעה.