מלנומה מתקדמת

כל מה שרציתם לדעת על מלנומה אינסיטו

כשליש מהמלנומות המתגלות בישראל בכל שנה מוגדרות “מלנומה אינסיטו”. בעברית רופא העור שלכם יכול לקרוא למלנומה אינסיטו גם כ”מלנומה ממוקדת”. להלן הסבר כללי על המחלה כדי שיהיה לכם קצת יותר ידע בביקור הבא אצל רופא העור.

מהי מלנומה אינסיטו?

מלנומה אינסיטו נקראת גם מלנומה שלב 0. זה אומר שיש תאים סרטניים בשכבת העור העליונה (האפידרמיס). תאי המלנומה נמצאים כולם באזור שבו החלו להתפתח ולא חדרו לשכבות עמוקות יותר של העור.

מהם המאפיינים הקליניים של מלנומה מסוג זה?

בדרך כלל, מלנומה אינסיטו מאופיינת בכתם פיגמנט לא סדיר של העור. אבל היא יכולה להתבטא גם באחד התסמינים הרגילים של מלנומה:

  • אסימטריה של צורה, צבע ומבנה
  • גבולות לא ברורים של נקודת חן
  • שוני בצבע של שומה
  • שומה שונה משאר הנגעים של המטופל
  • נגע עור מתפתח או משתנה

בדרך כלל, מלנומה אינסיטו הינה שטוחה. עם זאת, בכ-8% מהמקרים, הנגע במקום מתעבה ויכולה להיווצר קשקשת עקב עיבוי תגובתי של האפידרמיס.

טיפול במלנומה אינסיטו

כמו בכל סרטן, שלב המחלה עוזר לרופא שלך להחליט לאיזה טיפול הנכם זקוקים. הטיפול תלוי גם בעובדה היכן נמצאת המלנומה ובבריאות הכללית שלך.

ניתוח הוא הטיפול העיקרי בשלב זה של מלנומה. כדי לאבחן מלנומה רופאים מסירים את אזור העור החריג ואזור קטן של העור שמסביב לנגע. לאחר מכן ייתכן שתזדקקו לניתוח שני כדי להסיר אזור גדול יותר של רקמה בריאה סביב המקום שבו הייתה המלנומה. הליך זה נקרא כריתה מקומית רחבה/ניתוח הרחבה.

סיכויי החלמה

מכיוון שמלנומה אינסיטו אינה מאופיינת בדרך כלל עם תמותה. גילוי מוקדם של מלנומה בשלב 0 מגביר את סיכויי ההישרדות. הטיפול במחלה עובר בצורה קלה יותר, ועלויות הטיפול נמוכות הרבה יותר מאשר עלות הטיפול במלנומה מתקדמת יותר.

האם יש צורך במעקב?

לרוב החולים שאובחנו עם עם מלנומה ממוקדת יומלץ לעבור בדיקות מעקב אצל הרופא עור. ההתמקדות העיקרית תהיה בדיקת שומות בעור כוללת.