רופא עור

למה חשוב לבצע מעקב שומות?

למרות המלצות מקצועיות של רופאי משפחה לבדיקה שנתית אצל רופא עור, במיוחד לאנשים הנמצאים בקבוצת סיכון למלנומה, ישראלים רבים מזלזלים בהנחיות ומגיעים לרופא עור בטווחי זמן ארוכים – ארוכים מידי.

התכוננו לביקור וחשבו מה תרצו לשאול

אם הגעתם לרופא עור לבדיקה לא שגרתית, וזיהיתם איזשהי נקודת חן או שומה שנראית לכם חשודה, וכבר קראתם את כל המידע שרק יכולתם למצוא על נקודות חן באינטרנט, אז מה עוד רופא יכול לחדש לכם אתם שואלים?
ובכן, קודם כל אבחון מחלה לפי מה שקראתם בגוגל, זו בהחלט לא שיטה מומלצת. לצערנו האינטרנט מלא ב”חצאי אמיתות” וכתבות שרק מלחיצות קוראים. אם החלטתם בכל זאת לחפש מידע באינטרנט נסו למצוא אותו באתרים בעלי סמכות כלשהי, וגם אז ההמלצה שלנו היא דווקא לעשות רשימה של שאלות שמטרידות אתכם ולשאול את רופא העור שלכם. בכל זאת רופא עור מוסמך הוא מקור מידע אמין יותר מאשר גוגל.

אל תתביישו!

אם אכן נמצאו ממצאים חשודים, הרופא יסביר לכם את המשך התהליך כולל דרכי טיפול, תופעות לוואי אפשריות ועוד. אם אתם מרגישים שהרופא משתמש במושגים שאתם לא מבינים, חשוב מאוד לשאול שוב, כי אתם חייבים להיות שותפים מלאים לתהליך הבדיקה, האבחון והריפוי. חשוב מאוד להבין מה יקרה בהמשך הדרך, החל מגילוי הממצא וכלה בטיפול במומלץ, ההבנה תורמת רבות להורדת רמת החרדה שבה מצוי כל מטופל שמגלה שהוא זקוק לטיפול בסרטן העור.

למרות שריכוז גבוה ביותר של שומות ונקודות חן, הן אצל גברים והן אצל נשים, קיים דווקא באזור הגב, אתם תתפלאו לשמוע שמלנומה יכולה להתגלות לא רק באזורים חשופים לשמש כמו הפנים או אזורים חשופים לשמש לסירוגין, כמו הגב. נקודות חן שאובחנו בעבר כמלנומה התגלו בין אצבעות הרגליים ובכף הרגל. לכן, היו גלויים עם הרופא שלכם לגבי נקודות החן שלכם, אתם מכירים את גופכם הכי טוב מכולם, ואתם חייבים לספר לרופא על כל נקודות החן שלכם, על מנת שהוא יבחן כל אחת ואחת מהן.

זכרו תמיד לשאול האם יש טיפול נוסף? בקשו שהרופא יפרוס בפניכם את כל אפשרויות הטיפול האפשריות כולל מחקרים חדשים שיכולים לעזור.

אל תשכחו גם לספר לרופא העור שלכם אם יש במשפחתכם עבר של סרטן העור. עניין זה, כמו חשיפה מרובה לשמש, מגביר את הסיכון שלכם לסרטן העור.