בדיקת שומות

למה לשים לב בעור שלי?

אתם בעלי עור בהיר? יש לכם רקע של סרטן העור במשפחה? בעבר אהבתם לעשות “בטן-גב” בחוף בשמש היוקדת? יש לכם ריבוי של נקודות חן? אם תשובה לאחת או יותר מהשאלות האלה היא כן, אתם בקבוצת סיכון לסרטן העור. וזה אומר שעליכם לשים לב יותר לכל שינוי בנקודות החן שלכם, ולבקר אצל רופא עור לבדיקת נקודות חן ומעקב שומות אחת לשנה.
אך מעקב אצל רופא עור מוסמך, לא פותר אתכם מלעשות בדיקה עצמית לשומות שלכם.

למה לשים לב בעת בחינת השומות בגופכם?

יש כלל פשוט הנקרא “5 הגימלים”:

– גיאומטריה – שומה בעלת צורה לא סימטרית, כאשר צד אחד שלה שונה בצורתו מצידה השני.

  • גבול – שומה שגבולה אינו אחיד, עגול, ברור ומוגדר. שומות רגילות מאופיינות בצורה עגולה, ואילו שומות חשודות יכולות להיות בעלות צורות שונות ומשונות.
  • גוון – שומה שצבעה אינו אחיד, למשל שומה שגבולותיה חום, ואילו מרכזה שחור, ורוד ועוד.
  • גודל – שומה שקוטרה עולה על 5 מ׳׳מ.
  • גובה – שינוי בגובה, או בכל אחד מ-4 הפרמטרים שנכתבו מעלה. ולכן חשוב מאוד לעקוב אחר שינויים כלשהם בנקודות החן שלכם, במיוחד הנקודות החשודות.

סימנים נוספים כגון גירוד, יצירת גלד או דימום הינם פחות נפוצים במלנומה, אך יש לתת עליהם את הדעת, במידה והם מופיעים.

בכל מקרה, בדיקה עצמית או אפילו בדיקת רופא עור אינה מספיקה לאבחון של מלנומה או סרטן העור. הרופא חייב לקחת ביופסיה מהנגע החשוד על מנת לשלוח אותו לבדיקה פתולוגית במעבדה. אך, רופא בדרך כלל אינו ממתין לממצאי הביופסיה, אלא קודם מסיר את הנגע החשוד, שולח אותו במעבדה ומתאם ביקור נוסף למטופל, בו כבר יוכל להסביר לו על הממצאים של תוצאות המעבדה, והמשך טיפול עם יש בו צורך.

חשוב לציין כי אבחון מוקדם של סרטן העור  מאפשר טיפול קל יחסית בהסרה כירורגית פשוטה בהרדמה מקומית קלה, ריפוי מלא וחזרה כמעט מיידית לשגרה. אך אם המחלה מתגלה בשלב מאוחר יותר, ידרשו בדיקות מקיפות יותר, כגון בדיקות דם ובדיקות דימות נוספות, אשר יעזרו לרופאים להבין את מידת חדירותו והתפשטותו של הנגע הסרטני מעבר למיקום הגילוי הראשוני בעורכם. לממצאים אלה יהיו השלכות של קביעת טיפול נכון במחלה.

גילוי מוקדם מציל חיים. אז בדקו את עורכם – האם השתנה משהו לאחרונה?