דרמוסקופ

מהו דרמסקופ? ומהי בדיקה דרמוסקופית?

קיבלתם הפנייה לבדיקת דרמסקופיה אצל רופא עור? לא להיבהל – זוהי בדיקה פשוטה, לא פולשנית ולא כואבת.

הדרמסקופ (או דרמוסקופ) הוא מכשיר ידני המאפשר הצגת מאקרו של המבנים בעור שאינם גלויים לעין בן אנוש או להתבוננות עם זכוכית מגדלת רגילה. באמצעות 2 עדשות מקטבות הנמצאות ב-90 מעלות זו לזו, הדרמסקופ מבטל את השתקפות האור הפוגע בעור ומאפשר רק לקרני אור שחדרו לעומק העור להגיע לעיני הבודק.דרמוסקופ

בדיקת שומות ונגעים באמצעות דרמסקופ מאפשרת בחינה מדויקת יותר של שכבות העור ואבחון של התפתחות תאים בעור. נקודות חן חשודות או כתמים חשודים בעור, יכולים להעיד על התפתחות של סרטן העור או בעיות עור אחרות שאינן סרטן עור. לצורך שלילת קיום של התפתחות תאים סרטניים, רופאי עור משתמשים בדרמסקופ.

עד המצאת הדרמסקופ, השתמשו רוב רופאי העור בבדיקה פשוטה של אבחון במבט על הנגעים / נקודות החן החשודים. כניסת הדרמוסקופ לעולם רפואת העור, שיפר משמעותית את היכולת לאבחן נגעים בשלבים מוקדמים ויעילות המכשיר נבדקה במחקרים קליניים.

כיום זהו מכשיר חובה בכל מרפאת עור ורופאי עור נדרשים לעבור הכשרה מיוחדת ע”מ לבצע בדיקות באמצעות דרמסקופ היות והתמונה המשתקפת מתוך הדרמסקופ, שונה מהותית מהתמונה הנראית בעין (בשל הקיטוב של המראות והעדשות) .

מרפאות עור המאבחנות מלנומה וסרטן עור, לעיתים משתמשים גם במיפוי שומות ממוחשב בנוסף לבדיקה הדרמסקופית, בעיקר במקרים בהם ישנם נקודות חן רבות וישנו קושי לעקוב אחרי תמונת המצב המשתנה עם הזמן. בדיקת שומות ממוחשבת מציגה תמונה מלאה יותר של כלל השומות והנגעים בעור ונשמרת לאורך זמן בקובץ ממוחשב.

אז אם קיבלתם הפנייה לבדיקה דרמסקופית, אל תיבהלו, זוהי בדיקה פשוטה ולא פולשנית ולא מכאיבה.