You are currently viewing מהו סולם פיצפטריק ואיך הוא מתקשר לסרטן העור?

מהו סולם פיצפטריק ואיך הוא מתקשר לסרטן העור?

רובנו מכירים את סולם ריכטר שנועד למדוד את עוצמת רעידת האדמה, אבל מעטים יודעים שקיים גם סולם המסווג את עור האדם בהתאם לתגובה או רמת הסיבולת לקרני השמש..
לסולם הזה קוראים “סולם פיצפטריק” והוא הומצא בשנת 1975 ע”י דרמטולוג תומאס פיצפטריק מאוניברסיטת הרווארד.

שימושי סולם פיצפטריק

בסולם זה משתמשים כיום גםרופאי העור על מנת לנבא את הסיכון והפגיעה שתוכלו לגרום לעצמכם ע”י שיזוף, ואף לנבא את הסיכוי לחלות בסרטן העור.
גם בקוסמטיקה רפואית משתמשים בסולם פיצפטריק כדי לקבוע מה תהיה תגובת העור לטיפולי פנים שונים.

מהו סוג העור שלך? ומה הסיכוי שלך לחלות בסרטן העור

סולם פיצפטריק היא בעצם טבלה די פשוטה, בה המדען חילק את בני האדם לשישה סוגים, על-פי סוג העור שלהם ותגובתו לשמש.

סוג 1:
עור לבן חיוור, שיער ג’ינגי או בלונדיני, עיניים כחולות, וגם נמשים. עור מסוג זה מגיב בצורה לא טובה לקרני השמש, דהינו ללא יכולת להשתזף ולשנות את צבע העור. בעלי עור מסוג 1 פשוט נשרפים לאחר חשיפה לשמש, נכווים בקלות מחשיפה קצרה לשמש ואמורים להישאר כמה שיותר ללא חשיפה לשמש ישירה.

סוג 2:
עור לבן או בהיר, שיער ג’ינג’י או בלונדיני, וצבע עיניים כחול או ירוק, שמצליחים מידי פעם להשתזף קצת שייכים לסוג 2 (יכולת השיזוף המינימלית היא ההבדל בין סוג 1 לסוג 2). למרות שהם לא תמיד מקבלים כוויה מחשיפה יתרה לשמש, ברוב המקרים הם לא מצליחים להשתזף, אלא בעיקר סובלים מהתהליך, עורם הופך לאדום, ומומלץ להם להימנע משיזוף כלל.

סוג 3:
אנשים בהירי עור ובעלי שיער כהה ועיניים כהות (ירוקות או חומות). אנשים אלו לא נוטים להישרף בכל חשיפה לשמש, אלא רק אם מגזימים עם החשיפה לשמש עד כדי התקלפות העור.

סוג 4:
בעלי עור בגוון חום בהיר ובעלי עיניים ושיער בגוונים כהים אשר משתזפים בקלות, עורם משנה את צבעו לאחר חשיפה לשמש והם נשרפים לעתים נדירות.

סוג 5:
בעלי עור בגוון חום כהה ובעלי עיניים ושיער בגוונים כהים,שעדיין יכולים להעיד על עצמם שהם משתזפים די בקלות, אבל לא זוכרים מתי בפעם האחרונה נשרפו משהיה ממושכת בשמש.

סוג 6:
בעלי עור שחום כהה עד שחור, בעלי שיער ועיניים כהים. אנשים אלא לא יודעים מה זה שיזוף בדרך כלל, כיוון שצבע עורם כהה מאוד, ואין להם אפשרות לקבל כוויה מעור השמש.

כמו שכבר הבנתם ככל הנראה, שככל שאתם יכולים לסווג את עצמכם נמוך יותר בסולם פיצפטריק אתם בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן העור, לסבול מהזדקנות מוקדמת של העור ואף לסבול מפיגמנטציה של העור מחשיפה לשמש.
ככל שהדירוג שלך נמוך יותר בסולם פיצפטריק עליך להקפיד יותר לא להיחשף לשמש בשעות השיא, למרוח קרם הגנה וללבוש בגדים עם מסנני קרינה. זכרו, הטיפול הטוב ביותר בסרטן העור הוא מניעה!

כתיבת תגובה