מהי פתולוגיה וכיצד נעזרים בה לאבחון סרטן? שיחה עם פרופ’ דב הרשקוביץ – חלק ב’

שיחה עם פרופ’ דב הרשקוביץ, מנהל המכון הפתולוגי במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) – חלק ב’

האם הרקמות של המטופל נשמרות לאורך שנים בפתולוגיה?

הבלוקים והסליידים נשמרים לאורך שנים. חייבים על פי חוק. אגב, משתמשים בהם לא מעט. אפשר לצבוע לסמנים חדשים שהתגלו בינתיים, אפשר לייצר מהתאים DNA ולבדוק מוטציות או בדיקות מולקולריות נוספות. המטופל רשאי לקבל חלק מהחומר אם יש לו עניין לשלוח למכון נוסף. מומלץ לא לקחת את כל החומר (הערה אישית של חדוה גונן).

מה קורה במקרים שיש קושי בהחלטה?

התייעצות בין הפתולוגים בבית החולים, בין בתי חולים, התייעצות עם מומחים מחו”ל, צביעות נוספות. התחום כל הזמן מתפתח ויש עוד ועוד כלים; הן בתחום הצביעות והן בתחום הבדיקות המולקולריות. 

ביופסיה נוזלית

יש מקומות שקשה לקחת ביופסיה, קרוב ללב או לאבי העורקים או שהמנתח מתקשה לקחת חומר לאחר כמה ניסיונות. יש היום כלים חדשנים שמאפשרים לאבחן בלי לגעת בגרורה. אפשר בבדיקת דם רגילה לזהות את תאי הגידול. במקרה של סרטן, יופיעו בביופסיה הנוזלית תאי גידול ייחודיים ושונים כי הם מכילים את המוטציות וזה מבדיל ביניהם לבין תאי הגוף. לדוגמא, אם נגמרה הרקמה ולא הצלחנו לבדוק אם יש מוטציה בחלבון BRAF, נוכל לקחת דגימת דם. כך נוכל לעקוב אחר התפתחות מחלה או לעקוב אם המחלה חזרה. אם מזהים תאים ייחודיים כאלו או שברי DNA שלהם, איפה שהוא בגוף יש חזרה של המחלה. זה קורה ממש עכשיו. בקרוב יצא פרסום שת”פ  עם חברת C2i Genomics – מרצפת את כל הגנום מהדם ויודעת לזהות כמויות מיניאטוריות של DNA. כלי זה מקדים בחודשים את הזיהוי בכלים אחרים. יש המון פרסומים כולל הסתמכות על תוצאות אלו כדי להחליט על טיפולים. זה לא עתידני! זה נגיש כבר היום. אני מניח שזה יכנס להנחיות המסודרות איך עוקבים אחר סרטן. 

העתיד כבר כאן?

תחום חדש – בדיקות סקירה – ככל שמאבחנים בשלב מוקדם, סיכויי הריפוי עולים. מכאן חשיבות האבחון המוקדם. אדם יגיע לבדיקות תקופתיות ויוכלו לומר אם יש בדמו DNA חשוד שעלול לבשר רעות. זה קצת יותר עתידני אבל זה קורם עור וגידים עכשיו.

האם הידע המוקדם עוזר לנו או מלחיץ? חשוב לבדוק איך לנצל את הידע הזה בצורה אפקטיבית.

איך זה להיות במקום שהרופא לא רואה את החולה?

באיכילוב הקמנו מרפאת פתולוגיה ומי שמתעניין בתהליך האבחנתי יכול לראות את האונקולוג יחד עם הפתולוג. הסליידים סרוקים וזה מאפשר לפתולוג להראות במסך את הדגימה ולהסביר מה היו השיקולים ומה היו הסמנים שאפשרו את האבחנה. לעיתים הדיון עם המטופל והתהיות שלו זה מביאים להסתכלות אחרת. בנוסף המפגשים האלו נותנים הרגשה טובה, לראות את הפנים שמאחורי הסליידים ונותן למטופל את האפשרות לשאול מה שמעניין אותו.

מתוך ניוזלטר ספטמבר 2023

מהי פתולוגיה וכיצד נעזרים בה לאבחון סרטן? שיחה עם פרופ’ דב הרשקוביץ – חלק ב’

שתף
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם הדר שריג

ריאיון עם הדר שריג – יועצת ומנחה לבריאות טבעית לפי גישת הרמב”ם הנושא: המלצות לתזונה בריאה גישת הרמב”ם מביאה גישה מתונה לשמירה  על אורח חיים

קרא עוד »
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם ד”ר רעיה ליבוביץ

ריאיון עם ד”ר רעיה ליבוביץ, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא, מומחית באונקו-גריאטריה. הנושא: טיפול בסרטן העור בקשישים או “אף פעם לא מאוחר

קרא עוד »
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם צביה באדר

ריאיון עם צביה באדר, מחלימה ממלנומה גרורתית, שהקימה חברה המשתמשת בבינה מלאכותית כדי להתאים טיפולים וניסויים קליניים למטופלי סרטן. חלק 1: הסיפור האישי בדצמבר 2013

קרא עוד »