אובחנתם עם סרטן עור מסוג מלנומה? הנה טיפים להמשך מעקב ושמירה על העור שלכם

ד״ר עדי נוסרטי – מומחית ברפואת עור, רופאת עור בכירה במרכז הסרטן דווידוף, בית חולים בלינסון  

מדי שנה מאובחנים בישראל כ-2,000 חולי מלנומה. האבחון נעשה על ידי רופא עור אשר מפנה את המטופל לניתוח הסרת הנגע והמשך בירור. מאותו הרגע, הקשר עם רופא העור לא מסתיים ואף הופך לחשוב כפליים.

הסיבה לכך היא שעל פי מחקרים רבים, לאחר אבחון ראשוני של מלנומה, הסיכון להתפתחות מלנומה נוספת עולה משמעותית, בעיקר בשנים הראשונות לאחר האבחנה. 

הנה מספר טיפים והנחיות להמשך מעקב: 

הקפידו על בדיקה עורית עצמית מדי חודש ושימו לב לשומות שמעוררות חשד ודורשות בדיקה מיידית של רופא העור:

  • שומה חדשה שהופיעה לאחר האבחנה ולא הייתה בעבר.
  • שומה שאינה סימטרית או בעלת גבולות שאינם סדירים.  
  • שומה בעלות גוונים לא אחידים או גוונים חשודים כגון שחור, כחול, אדום או לבן.  
  • שומה שגדלה, מדממת או מגרדת.

כ 3-4 פעמים בשנה,  פנו לבדיקת רופא העור לצורך בדיקת עור יסודית – הנקראת “סקירת שומות”. 

  • חשוב לעדכן את הרופא על כך שאובחנתם עם סרטן עור
  • סקירת השומות היא בדיקה של כל העור עם מכשיר ייעודי הנקרא דרמוסקופ, אשר משפר משמעותית את יכולת האבחון. 
  • הבדיקה חייבת לכלול גם את אזור העכוזים, קרקפת וכפות הידיים והרגליים. זכרו שמלנומה עלולה להופיע בכל אזור ולא רק באזורים חשופים לשמש. 

סקירה כלל גופית ממוחשבת

יש לכם נקודות חן מרובות? שאלו את רופא העור על סקירה כלל גופית ממוחשבת. מדובר בצילום כלל גופי המומלץ אחת לשנה – הבדיקה מבוצעת היום בבתי החולים הגדולים, וחשוב לזכור כי היא אינה תחליף לבדיקת רופא העור אך מדייקת את האבחנה. 

בדיקה לבני המשפחה מדרגה ראשונה

  • מה עם בני המשפחה? בני המשפחה מדרגה ראשונה (הורים, אחים וילדים) נמצאים גם הם בסיכון גבוה יותר לחלות במלנומה. המלצת רופאי העור היא להגיע לרופא העור אחת לשנה לבדיקה עורית יסודית ולעדכן את הרופא כי בן משפחה אובחן עם מלנומה. 
  • מה עם ילדים קטנים? נכדים? זכרו כי חשיפה משמעותית לשמש בילדות, קשורה ישירות להתפתחות סרטן עור בעתיד – התחילו כבר מגיל צעיר להרגיל את הילדים לאמצעי הגנה מהשמש, כובע, משקפי שמש, קרם הגנה ייעודי ובדיקת שומות אחת לשנה. 

הישמרו מהשמש!

קרני ה – UV כתוצאה מחשיפה ישירה לשמש או מיטות שיזוף, מעלות את הסיכון לסרטן העור. 

המנעו ממיטות שיזוף. בעת חשיפה לשמש  – הקפידו על חבישת כובע רחב שוליים, משקפי שמש, מריחת קרם הגנה בעל מקדם SPF 30 ומעלה וחידושו מדי מספר שעות. וודאו כי מדובר בקרם הגנה בעל טווח הגנה רחב הכולל הגנה מקרני UVA+UVB . בנוסף להגנה מקרינת ה – UVB חשובה ההגנה מקרינת ה – UVA, לה אנחנו חשופים בכל ימות השנה ואף בעת הנהיגה ברכב. ישנם היום תכשירים המתאימים לסוגי עור שונים, נעימים למריחה ואינם דביקים, בחרו את התכשיר שמתאים לכם והקפידו על מריחה אחידה וחידוש  קרם ההגנה מדי שעתיים. 

מתוך ניוזלטר יוני 2023

אובחנתם עם סרטן עור מסוג מלנומה? הנה טיפים להמשך מעקב ושמירה על העור שלכם

שתף
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם הדר שריג

ריאיון עם הדר שריג – יועצת ומנחה לבריאות טבעית לפי גישת הרמב”ם הנושא: המלצות לתזונה בריאה גישת הרמב”ם מביאה גישה מתונה לשמירה  על אורח חיים

קרא עוד »
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם ד”ר רעיה ליבוביץ

ריאיון עם ד”ר רעיה ליבוביץ, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא, מומחית באונקו-גריאטריה. הנושא: טיפול בסרטן העור בקשישים או “אף פעם לא מאוחר

קרא עוד »
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם צביה באדר

ריאיון עם צביה באדר, מחלימה ממלנומה גרורתית, שהקימה חברה המשתמשת בבינה מלאכותית כדי להתאים טיפולים וניסויים קליניים למטופלי סרטן. חלק 1: הסיפור האישי בדצמבר 2013

קרא עוד »