חיסון למלנומה

חוקרים מאוניברסיטת איווה מפתחים ננו חיסון למלנומה

לסרטן בבני אדם יש כל מיני דרכים לשרוד ולשגשג: תאים סרטניים וגידולים שפירים יכולים לחמוק בקלות מזיהוי על ידי מערכת החיסון של גופנו. תאים סרטניים בגוף, בין אם הם יחידים או מאוחדים, מסתירים את עצמם באמצעות הפרשות כימיות כדי להישאר מוסווים מגורמים שבחיסונים נגד סרטן, שאחרת היו מעוררים התקף כולל ממערכת החיסון של הגוף. העובדה שמערכת החיסון של הגוף במידה רבה לא יכולה “לראות” סרטן היא סיבה מרכזית לכך שטיפולי הסרטן נוקטים בלוחמה חסרת הבחנה שהורגת תאים בריאים וסרטניים כאחד.

ננו חלקיקים אשר יעזרו לאתר גידולים סרטניים

מדענים מאוניברסיטת איווה אולי גילו אסטרטגיה חדשה להתגבר על ההגנות הגאוניות של הסרטן. במחקר חדש, החוקרים מצאו כי ננו-חלקיקים טעונים בשילוב עם חיסון יעילים בחיסול גידולים או הארכת תוחלת החיים בעכברים סרטניים.

הגישה החדשה אטרקטיבית, מכיוון שניתן לייצר את הננו-חלקיק בייצור המוני, לאחסן בטמפרטורת החדר ולאפשר מתן טיפול למגוון סוגי סרטן על ידי רופאים כלליים. הננו-חלקיקים הטעונים – כדורים בקוטר שבין 100 ל-160 ננומטר, הוזרקו סביב גידולי מלנומה בעכברים. הננו-חלקיקים פועלים כמעין מגדלור, ומאפשרים לתאים הנלחמים במלנומה המופעלים על ידי חיסון לאתר את הגידול ולהתגבר על ההגנות שלו.

בקבוצה אחת של ניסוי, שכללו תשעה עכברים שקיבלו את נוסחת החיסון ננו-חלקיקים, חמישה עכברים התרפאו, בעוד שארבעת האחרים שרדו יותר מ-100 ימים – יותר מפי שלושה יותר מאלה שניתנו רק את החיסון ופי חמישה יותר מאלה שלא קיבלו שום טיפול.

המדענים טוענים כי זו גישה חדשה לטיפול בסרטן שתגרום לחיסונים לעבוד טוב יותר. מבחינה היסטורית, החיסונים לא זכו לרמת ההצלחה גבוהה. גישה זו עשויה לממש סוף סוף את ההבטחה של חיסונים לטיפול בסרטן, כולל סרטן העור.

חיסון האדנוווירוס מקפיץ את פעולת המלחמה בסרטן של הגוף על ידי הוראה למשפחה של תאי חיסון, הנקראים תאי לימפוציטים T ציטוטוקסיים, להתחיל במשימות חיפוש והשמדת הגידול. אבל גידולים מפרישים אותות כימיים כדי לגרום לעצמם להיראות לא מאיימים, ובכך מתחמקים במידה רבה מגילוי. הננו-חלקיקים הטעונים, כשהם מוזרקים ליד גידול, יוצרים תגובה דלקתית, הדומה להצתת בית. תאי ה-T, שמסתובבים מסביב, רואים את הלהבות וממהרים למקום.

מחקרים אחרים הוכיחו את ההצלחה של שימוש בשילוב של אדג’ובנט – מחזק חיסון שנועד לעורר תגובה חיסונית חזקה יותר, וחיסון לאיתור ומחיקת גידולים. במחקר נוסף חוקרים הזריקו אדג’ובנט בשם CpG ישירות לגידולי עכברים, אשר שולב עם חיסון אדנוווירוס כדי להילחם בגידולים בעכברים. אבל CpG לא עבד ביעילות באותו מחקר ואינו קל לייצור המוני.

האגודה הישראלית לסרטן העור ממליצה על בדיקת נקודת חן שנתית לגילוי מוקדם של סרטן העור.