בחורה שולחת הודעת טקסט

סיפור על מלנומה שהתחיל מהודעת טקסט 

סיפורה של נדיה פופוביצ’י התחיל ממשחק הוקי, שאותו הלכה לראות בנובמבר האחרון עם הוריה. תוך כדי צפייה במשחק, היא שמה לב לשומה על צווארו של עוזר המאמן של הקבוצה היריבה והחליטה לא לשתוק. היא שלחה לבחור הודעה קצרה בה כתבה כי השומה נראית חשודה, יתכן ומדובר בגידול ממאיר והמליצה לו לגשת לרופא עור לבדיקת שומות

הודעה קצרה זו אכן הצילה את חיי הבחור, כי השומה אליה שמה לב נדיה אכן התגלתה כסרטן מסוג מלנומה, והודות לעקשנותה של בחורה זרה, הגידול אותר בשלב מוקדם והוסר בהליך די פשוט. 

סרטן העור הוא מחלה די נפוצה, אך לרוב ניתנת לריפוי. קרצינומת תאי הבסיס וקרצינומת תאי קשקש הינם הסוגים הנפוצים ביותר של סרטן העור, אך סיכויי ההישרדות לאחר גילוי המחלה גבוהים מאוד.

מלנומה של העור

סרטן העור מסוג מלנומה הוא סיפור אחר, הוא מהווה רק כאחוז אחד מכלל סוגי סרטן העור המאובחנים, אך גורם לרוב המכריע של מקרי המוות. לפי הנתונים של האגודה האמריקאית לסרטן בשנת 2021, הרופאים בארה”ב איבחנו כ-106,110 חולי מלנומה חדשים, וכי כ-7,180 אנשים מתו מהמחלה. 

גילוי מוקדם של סרטן העור מעמיד בפני החולה שלל אפשרויות טיפול עם אחוזי הצלחה גבוהים. שיעור ההישרדות לחמש שנים של מלנומה בשלב 1, כאשר עובי הסרטן הוא פחות ממילימטר אחד, הוא 99 אחוז, אך אחוזי ההישרדות צונחים ל-27 אחוזים אם המחלה מתגלה בשלב 4, כאשר איברים נוספים נפגעים מהמחלה.

לכן מומלץ מאוד לסגל לעצמכם הרגלים של בדיקה עצמית של נקודות חן ובדיקה שנתית אצל רופא עור, שיבדוק את השומות בעזרת דרמוסקופ. אנשים בעלי רקע של סרטן בעור במשפחה ובעלי עור בהיר ועיניים בהירות, חייבים במיוחד להקפיד על שגרה זו, כי הם נמצאים בקבוצת סיכון.