משפחה בים

על פי הערכות, למעלה משבעה מיליון אירופאים סובלים מסרטן העור, למרות שרוב המקרים ניתנים למניעה

סקר חדש של האקדמיה האירופאית לרפואת העור חושף כי 1.7% מהאוכלוסיה האירופית הבוגרת דיווחו על סרטן העור, כלומר כ-7,304,000 אירופאים מוערכים כסובלים מהמחלה. זאת למרות שסרטן העור הוא הסרטן הניתן ביותר למניעה, שכן רובו נגרם על ידי נזק מקרני השמש האולטרה סגולות.

מנתוני הסקר עולה גם כי בדיקת שומות או סקר לסרטן העור היו הסיבה העיקרית להתייעצות עם רופא עור במהלך 12 החודשים האחרונים, כאשר למעלה מחמישית (22.3%) מהפגישות שנעשו עם מומחה עור היו לבדיקת שומה או נגעים.
ממצאי הסקר שבו השתתפו 44,689 מבוגרים מ-27 מדינות מצביעים על הצורך בהרחבה בחינוך לסרטן העור ברחבי אירופה כדי לעזור לאוכלוסייה לעשות בחירות בטוחות יותר הנודע לעור שלהם. 

אמא וילדה בים

מבין האנשים שנסקרו, 0.6% דיווחו על אבחנה של מלנומה. התוצאות מוכיחות את הצורך בפעולות אקטיביות יותר כדי למנוע סרטן עור. למחלה יש פרוגנוזה טובה אם נתפס מוקדם, היא נתפסת על ידי האוכלוסייה כמצב חמור ומסכן חיים. במצב כזה יש סיכוי טוב יותר להגיע לתודעה ציבורית רחבה לגבי המחלה, ולחנך את האוכלוסיה לפעולות מניעה. סרטן העור הוא חלק מ-40% ממקרי הסרטן הניתנים למניעה, ולפי דעת הסוקרים את השכיחות ניתן להפחית במידה ניכרת אם נספק חינוך עקבי ונרחב יותר לאוכלוסייה.

סרטן העור ואיכות חיים

כמעט מחצית מהאנשים שנשאלו (46.6%) שדיווחו על סרטן עור אחד לפחות, אמרו שהם חשים חרדה ודיכאון במידה בינונית או קיצונית, כאשר חרדה ופחד מצלקות ניתוחיות, מוות וגרורות הם הסיבה העיקרית לשינוי באיכות החיים. בעוד שכמעט מחצית מהמטופלים אמרו שיש השפעה שלילית על חייהם האישיים, כמעט שלושה מכל חמישה אמרו שהם הושפעו בחייהם המקצועיים. התוצאה הגדולה ביותר הייתה שינוי בשעות העבודה או שינוי בפעילות המקצועית, אך 22.6% אמרו שלא קיבלו עבודה מבוקשת ו-31.3% סירבו להצעה מקצועית.

רופאי עור נחשבים למומחים לסרטן העור

רופאי עור הוכרו על ידי יותר ממחצית מהנשאלים כמומחים לסרטן העור, כאשר 52.73% אמרו שהם יבטחו ברופא עור שיטפל בהם על פני רופא כללי או איש מקצוע אחר בתחום הבריאות.
סוג הרופא שאליו הגיעו הנסקרים לייעוץ במקרה של סרטן העור היה שונה ממדינה למדינה, כאשר האחוז הגדול ביותר של החולים שפנו לרופא עור נמצא באיטליה (53%), צרפת (47.4%) וספרד (44.8%).
השיעור הנמוך ביותר שדווח היה בריטניה, שם רק 11.9% מהחולים הלכו תחילה לרופא עור ואחריו פולין ב-13.5%. עם זאת, בכמעט מחצית מהמקרים (45.7%), האבחנה הסופית נעשתה בעיקר על ידי רופא עור.

מכיוון שרופאי עור נתפסים ע”י הרוב כמומחים לניהול סרטן העור, על רופאי העור לחנך את הציבור הרחב ואת בעלי הסמכות למניעת המחלה. אלה כוללים קידום ההגנה על ילדים ובני נוער כדי להפחית את הסיכון לסרטן עור בשלב מאוחר יותר, יישום אמצעי הגנה מפני UV לעובדי חוץ והסדרת מיטות שיזוף כמכשירים רפואיים, לא כמוצרי צריכה.