You are currently viewing חוקרים ישראלים הגיעו ל’פריצת דרך’ במאבק בסרטן העור

חוקרים ישראלים הגיעו ל’פריצת דרך’ במאבק בסרטן העור

חוקרים ישראלים גילו כיצד סרטן העור מסוג מלנומה משנה את סביבתו כדי לתמוך בהתפשטותו בגוף.

מחקר משותף בין אוניברסיטת תל אביב לבית החולים שיבא הביא להבנה חדשה על הדרך בה תאי מלנומה, סוג של סרטן עור, חודרים למערכת הלימפה ומעודדים יצירת גרורות בגוף. התגלית זו עשויה לשמש בהמשך לפיתוח חיסון נגד מלנומה, סרטן העור האגרסיבי והקטלני ביותר.


המלנומה מתחילה בתהליך של חלוקה בלתי מבוקרת של תאים מלנוציטיים בשכבת האפידרמיס, השכבה העליונה של העור. בשלב השני, התאים הסרטניים חודרים לתוך הדרמיס באמצעות מערכות הלימפה והדם  והופכים לגרורות. במחקרים שנערכו בעבר נצפתה עלייה בצפיפות כלי הלימפה העוריים בסביבת המלנומה. 


מטרת המחקר החדש היא להבין כיצד המלנומה משפיעה על יצירת כלי הלימפה, שדרכם היא חודרת לתוך הדרמיס והופכת לגרורתית. החוקרים הראו לראשונה שבשלב הראשון, תאי המלנומה מפרישים בועיות מלנוזומים, שיודעות להיכנס לתוך כלי הלימפה. בתוך תאי הלימפה, המלנוזומים חודרות לתא הלימפה ומאותתות לו להשתכפל.  דהיינו הבועיות המופרשות ע”י תאי המלנומה יוצרות כלי ותאי לימפה בקרבת הגידול, ובכך עוזרות למלנומה להתקדם לשלב הגרורותי בקלות רבה.

במחקר המשך, החוקרות מוכיחות שהבועיות לא נעצרות בתאי הלימפה, אלא משפיעות גם על מערכת החיסון. המחקר הוא צעד גדול לקראת חיסון נגד מלנומה. הבנת מנגנון התפשטות הגרורות במערכת הלימפה הוא שלב חשוב בפיתוח חיסון כנגד סרטן העור. אם החוקרים ימצאו דרך לעצור את המנגנונים שיוצרים את הגרורות בבלוטות הלימפה אפשר יהיה גם לעצור את התפשטות המחלה.