אבחון נקודות חן

סרטן העור ותסמינים המלווים אותו

מלנומה היא הסוג הקטלני ביותר של סרטן העור. בעוד שהיא מהווה רק כ-1% מכלל מקרי סרטן העור, מלנומה גורמת לרוב מקרי המוות מסרטן העור.

חוקרים מעריכים כי 99,780 מבוגרים בארצות הברית יאובחנו עם מלנומה פולשנית בשנת 2022. כ-7,650 צפויים למות ממנה. אם מלנומה מאובחנת ומטופלת מוקדם, סיכויי ההחלמה הינם גבוהים. טיפולים חדשים עוזרים לאנשים עם צורות מתקדמות של המחלה (מלנומה גרורתית) לחיות זמן רב יותר.

מהו סרטן העור מסוג מלנומה?

מלנומה היא סוג של סרטן עור המתרחש כאשר תאים שנותנים לעור את הפיגמנט שלו, הנקראים מלנוציטים, גדלים ללא שליטה.

סרטן זה יכול להתפתח בכל מקום על העור (כולל בעיניים, בציפורניים, איברי המין ובכפות הרגליים), אך לרב הוא מופיע על הרגלים אצל נשים ועל החזה והגב אצל גברים. מקומות נפוצים אחרים כוללים את הצוואר והפנים.

האם סרטן העור מסוג מלנומה נפוץ?

כן. מלנומה היא הסרטן החמישי בשכיחותו בקרב גברים ונשים בארצות הברית. גם בישראל שטופת השמש זה אחד מסוגי הסרטן הנפוצים.
השכיחות הכוללת של מלנומה הוכפלה במהלך 30 השנים האחרונות. עם זאת, שיעורי המחלה ירדו בכ-1% בכל שנה מ-2005 עד 2008 בקרב אנשים מתחת לגיל 50. בין 2014 ל-2018, אחוזי המחלה במבוגרים בני 50 ומעלה נשארו זהים. חוקרים מאמינים כי הירידה בשכיחות המלנומה בקרב אנשים צעירים עשויה לנבוע משינוי בהתנהגויות בכל הנוגע להגנה מפני השמש.

גילוי מוקדם של תסמיני מלנומה ופניה לרופא עור

זיהוי מלנומה בשלב מוקדם יכול להוביל לסיכויי החלמה טובים. בדיקה עצמית של נקודות חן אצל כל אחד ואחת, היא בגדר חובה גם לאלה שסרטן העור אינו חלק מההיסטוריה המשפחתית שלהם. אבחון של סרטן העור ותסמיניו מתחיל בגילוי נקודות חן חדשות או נקודות חן חשודות, ופניה לרופא עור המשך אבחון מקצועי בשלל כלים העומדים לרשותו כגון דרמוסקופיה או מיקרוסקופיה בלייזר סריקה קונפוקלית. מכשירים אלה יכולים לעזור להם לקבל החלטות טובות יותר לגבי הסרת שומה חשודה.

איזה תסמינים צריכים לעורר חשד לסרטן העור?

כאשר אתם מבצעים בדיקת עור עצמית שימו לב ל-5
שינוי בגודל – המלנומות בדרך כלל גדולות מ-6 מילימטרים
שינוי בצורה – שומות אסימטריות נוטות יותר להיות מלנומה.
גבול לא ברור – גבולות לא סדירים הם דגל אדום.
שינוי- האם השומה השתנתה בגודל, צורה או צבע?

מלנומה לפי גיל ומין

למרות שמלנומה היא עדיין אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בקרב מבוגרים צעירים, הסיכון לפתח מלנומה גבוה יותר בקרב מבוגרים. הגיל הממוצע באבחון הוא 65. באופן כללי, מלנומה שכיחה יותר בגברים. עם זאת, אצל אנשים מתחת לגיל 50, שיעורי המחלה גבוהים יותר בנשים.