פורסם בניוזלטר שלנו

עדכונים מכנס ESMO 2023

אופדואלג לעומת אופדיבו בלבד

לאחרונה הצטרף למלחמה במלנומה גרורתית טיפול אימונותרפי חדש – אופדואלג, שהוא שילוב של שני הנוגדנים רלטלימאב – מעכב LAG3 וניבולומאב (אופדיבו) – מעכב PD1. אופדואלג נרשמה וזמינה בסל התרופות בישראל עבור חולי מלנומה לא נתיחה או גרורתית ומשלב זה מהווה אפשרות טיפול פוטנציאלית חדשה עבור חולים עם מלנומה מתקדמת.
הרשויות הרגולטוריות אישרו את הטיפול באופדואלג במלנומה על סמך תוצאות מחקר 047RELATIVITY-. מכל הבחינות אופדואלג הראה יתרון ברור על מונותרפיה – טיפול בתרופה אימונותרפית אחת. 
בהמשך, אוכלוסיית המחקר חולקה לקבוצות מטופלים לפי מספר ומיקום הגרורות ונבדקו מספר מדדי יעילות ובטיחות. מטופלים עם גרורות בריאות או בכבד, הראו נטייה לתגובה טובה יותר בטיפול באופדואלג. 
מעקב אחרי חולים שפיתחו גרורות מוחיות: בשתי זרועות המחקר הייתה שכיחות נמוכה של גרורות מוחיות.
עם זאת, פחות חולים שטופלו באופדואלג לעומת אופדיבו בלבד פיתחו גרורות מוחיות. כמו כן, הזמן עד להתפתחות של גרורות מוחיות היה ארוך יותר בזרוע האופדואלג. ממצאים מעודדים אלו מרמזים על יעילות פוטנציאלית של אופדואלג גם במעורבות גרורות מוחיות אך יש להמשיך ולאשר זאת במחקרים עתידיים.

תרכיב mRNA כטיפול למלנומה נתיחה בשלב III-IV 

בהמשך למחקר הפאזה השנייה המשלב פמברוליזומאב (קיטרודה) עם תרכיב mRNA כטיפול למלנומה נתיחה בשלב III-IV (מחקר KN942), החל גיוס למחקר הפאזה השלישית במרכזים רפואיים בארץ.

במלנומה נתיחה בשלב III-IV מה מומלץ קודם – הטיפול או הניתוח?
מחקר SWOG S1801 דן בהשוואה בין 2 גישות. כדאי שנלמד את המונחים:

טיפול אדג’וונטי – נקרא גם טיפול משלים – ניתוח ולאחריו למשך שנה. 
טיפול נאו-אדג’וונטי – הטיפול מקדים את הניתוח. 

טיפול פרי-אדגוונטי – “גם וגם” – מספר טיפולים קטן, לאחריהם ניתוח ואז השלמת הטיפולים עד לשנה מלאה. 
תוצאות המחקר כבר מיושם במדינות שונות בעולם ואף בישראל, אך אינו רשום בישראל או בכל מקום אחר בעולם. בישראל ניתן לקבל טיפול פרי-אדג’וונטי בחלק מהקופות עם אופדיבו או עם קיטרודה.

 מעקב שבע שנתי למתן Encorafenib (enco) + Binimetinib (bini)

מעקב 7 שנתי מאשר את היעילות ארוכת הטווח והמתמשכת וכן את פרופיל הבטיחות של enco + bini, ללא סימני רעילות חדשים, בטיפול במטופלי מלנומה גרורתית בעלי מוטציה בחלבון BRAF (BRAF V600).

מעקב 7 שנתי למתן טיפול אדג’וונטי של  Nivolumab vs Ipilimumab

לאחר 7 שנים של מעקב, אנו למדים שניבולומאב (אופדיבו) המשיך להציג שיפור בהשוואה לאיפילימומאב (יירבוי). היתרון של אופדיבו נשמר והיה דומה בכלל תתי הקבוצות שנבדקו – לפי שלב המחלה ולפי מוטציית .BRAF טיפול משלים מאריך הישרדות: מעל 70 אחוז מהחולים יישארו בחיים לעומת כ-40 אחוז לפני עידן הטיפולים החדשים.

הטיפול במלנומה עם גרורות מוחיות 

מחקרי המפתח הראו שטיפול במשלב איפילימומאב + ניבולומאב (משלב של שתי תרופות אימונותרפיות אופדיבו+יירבוי) בחולים אסימפטומטיים עם עד 2-4 גרורות בינוניות משיג תוצאות מרשימות וארוכות טווח, ונראה שהשליטה המוחית דומה מאד לשליטה בשאר אתרי המחלה. ב- ESMO הנוכחי הוצג עדכון של מחקר NIBIT-M2 – מעקב בן 7 שנים. כ- 43 אחוז מהמטופלים שטופלו במשלב איפילימומאב + ניבולומאב היו בחיים בעוד שבזרועות ללא המשלב רק 10 אחוז היו בחיים.

לגבי חולים עם מוטציה ב-BRAF (המאופיינים בסיכוי גבוה יותר לפתח גרורות מוחיות): הוצג בכנס שבזרועות המחקר בהם התחילו טיפול במשלב איפי-ניבו או עברו למשלב זה לאחר אינדוקציה קצרה של מעכבי BRAF/MEK, התרחשו פחות מקרים של גרורות מוחיות. כך נראה שמשלב איפילימומאב-ניבולומאב משפר את זמן ההישרדות ללא גרורות מוחיות. בנוסף, אם קורות גרורות במוח, הפרוגנוזה טובה יותר.