ילדים בחוף

החוקרים צופים כי שיעור המלנומה העולמי יעלה ב-50% עד 2040

על פי מאמר חדש, מקרים חדשים של מלנומה צפויים לעלות ב-50% ברחבי העולם עד 2040, עם עלייה של 68% במקרי המוות. נתונים של הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן העריכו כי היו 325,000 מקרי מלנומה חדשים ו-57,000 מקרי מוות בשנת 2020.

המחקר, שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology, מצא שהסיכון המצטבר לפתח מלנומה היה הגבוה ביותר באוסטרליה וניו זילנד, שם אחד מכל 20 גברים ואחת מכל 30 נשים נפגעו מגיל 75. מספר המקרים החדשים בתקופה מסוימת – היה גדול פי 36 באוסטרליה מאשר במדינות רבות באפריקה ובאסיה, בעוד ששיעורי התמותה הגבוהים ביותר מסרטן העור נראו בניו זילנד. הסיבה העיקרית לנתונים המדאיגים נובעת בגלל האוכלוסיות בהירות העור החיות במדינות שבהן ישנה קרינה אולטרה סגולה גבוהה מאוד”, אמרה מחברת המחקר, פרופ’ אן קסט, ממכון לחקר המלנומה באוסטרליה. היא מסבירה שהמחקר מדגיש כמה חשוב לבצע שינויים כדי שנוכל להפחית את ההשפעה של מלנומה.
בהתבסס על שכיחות המלנומה בשנת 2020, עורכי המחקר העריכו כי נתוני סרטן העור יגדלו ל-510,000 מקרים חדשים ול-96,000 מקרי מוות ברחבי העולם עד 2040. העלייה החזויה במספר האנשים שמתים ממלנומה בעשורים הקרובים נבעה בעיקר מהזדקנות האוכלוסיות.

באוסטרליה, שיעורי המלנומה ירדו בשנים האחרונות, אך הם שונים מאוד בין קבוצות הגיל השונות. שיעורי המלנומה המשיכו לעלות בקרב אנשים בשנות ה-50 לחייהם ומעלה, בעוד שעבור “אנשים בשנות ה-20, 30 וה-40 לחייהם, מקרי המלנומה יורדים בצורה די תלולה. ההסבר הסביר ביותר לנתונים אלה הוא שהאנשים המבוגרים עדיין “משלמים” את המחיר על חשיפה לשמש שהם ספגו לפני עשרות שנים.

חוקרים עדיין לומדים על ההבדלים בסרטן העור בין גברים לנשים. לנשים יש שיעורים גבוהים של מלנומה לפני גיל 50, ברוב מדינות העולם, אך אחרי גיל 50, שיעורי הגברים החולים במלנומה נוטים באמת לעלות בצורה תלולה. בעוד שנשים נוטות יותר לקבל מלנומה ברגלים, גברים נוטים לקבל אותן על הגב, הראש והצוואר. זוהי תצפית עקבית באוכלוסיות רבות ברחבי העולם. השוני בנתונים המוצגים מעלה נבעו ככל הנראה מדפוסים שונים של חשיפה לשמש. 

באוסטרליה, עלות הטיפולים השנתית הגבוהה ביותר, הינה עלות טיפולי המלנומה. לפי ממצאי המחקר, רופאים רבים מתריעים על צורך בקמפיינים להעלאת המודעות למחלה לבדיקת שומות שנתית ומניעת סרטן העור בשלבים מוקדמים. חשוב שאנשים יעשו פעולות מניעה ויגנו על עורם מפני קרני השמש. אנו יודעים, למשל, ששימוש בקרם הגנה מפחית את הסיכון לסרטן העור גם בגילאים מבוגרים יותר. גם אם היו לך נזקי שמש בעבר, חשוב להשתמש בהתנהגויות מניעה בהווה.