נשים על החוף

קרם הגנה אינו מונע מלנומה אצל אנשים כהי עור

מלנומה היא סוג קטלני של סרטן העור. גורם הסיכון הגדול ביותר להתפתחות מלנומה הוא חשיפה לקרני אולטרה סגול מהשמש. למעשה, כוויות שמש למעשה גורמות להכפלת הסיכון לחלות במלנומה.
שימוש בקרם הגנה יכול להפחית את הסיכון לכוויות שמש, מה שבסופו של דבר עשוי להפחית את הסיכון לפתח מלנומה. לפיכך, קידום שימוש בקרם ההגנה הוא אסטרטגיה יעילה למניעת מלנומה.
אך רופאי עור מסבירים כי קידום שימוש בקרם הגנה למניעת סרטן העור היא אסטרטגיה נכונה עבור אנשים בהירי עור, כגון אנשים ממוצא אירופי, אך זה לא נכון עבור אנשים כהי עור, כגון אנשים ממוצא אפריקאי או אסייתי.
אנשים כהיי עור אכן יכולים לחלות במלנומה, אבל הסיכון לכך נמוך מאוד.

מלנומה באנשים כהי עור אינה קשורה לחשיפה ל-UV

בארה”ב, מלנומה שכיחה פי 30 בקרב אנשים לבנים מאשר בקרב אנשים כהה עור. אצל אנשים כהי עור, מלנומה מתפתחת בדרך כלל בחלקי בגוף שאינם חשופים לשמש, כמו כפות הידיים וכפות הרגליים. סוגי הסרטן הללו נקראים “מלנומה אקרילית”, וקרם הגנה לא יעשה דבר כדי להפחית את הסיכון לסרטן מסוג זה. מתי בפעם האחרונה נפגעת מהשמש בכפות הידיים או כפות הרגליים? אפילו בקרב אנשים לבנים, אין קשר בין חשיפה לשמש לבין הסיכון למלנומה אקרילית. בוב מארלי נפטר ממלנומה אקרלית בבוהן הגדולה שלו, אבל קרם הגנה לא היה עוזר.

בשנה שעברה ערכה קבוצת המחקר סקירה של כל הספרות הרפואית שפורסמה הקשורה לחשיפת UV ולמלנומה אצל אנשים ממוצא אפריקאי, אסיאתי, תושבי האי השקט, ודרום אמריקאי. 11  מתוך 13 מחקרים לא הראו קשר בין חשיפה ל-UV למלנומה. השורה התחתונה היא שהקשר בין חשיפה ל-UV למלנומה אצל אנשים צבעוניים נחקר פעמים רבות ואך לא הניב עדויות לקשר ברור בין הדברים.

רופאי עור רבים מציינים לעתים קרובות שחולים כהיי עור נוטים להופיע לרופא עם מלנומה בשלב מאוחר יותר. עם זאת, מדובר בבעיה של גישה ומודעות ואין לו שום קשר למריחת קרם הגנה. אנשים כהיי עור צריכים להיות מודעים לגידולים על העור שלהם, ולפנות לטיפול רפואי אם יש להם נגעים משתנים, מדממים, כואבים, במיוחד על הידיים והרגליים.

קרינת UV אכן משפיעה על עור כהה ועלולה לגרום לנזק ל-DNA; עם זאת, הנזק נמוך פי שבעה עד שמונה מהנזק שנגרם לעור לבן. כמות מוגברת של מלנין בעור כהה יותר, מהווה הגנה הטבעית מאור השמש. חייבים להבהיר כי שימוש בקרם הגנה עשוי לסייע בהפחתת השפעות אחרות של קרני השמש כגון כוויות שמש, קמטים, הזדקנות העור, ונמשים. 

בתת-אוכלוסיות מסוימות של אנשים כהיי עור, כגון אלה עם הפרעות הגורמות לרגישות לשמש, או חולים עם לבקנות – מצב שבו אנשים מייצרים מעט מלנין או ללא מלנין – או כאלה עם מערכת חיסון מדוכאת, שימוש בקרם הגנה עשוי להפחית את הסיכון למלנומה. אך זה בהחלט קבוצה מאוד קטנה באוכלוסיה.

ארגונים רבים בעולם המתמקדים ברפואת עור וסרטן העור מקדמים את המסר של שימוש בקרם הגנה כדי להפחית את הסיכון למלנומה בקרב חולים ממוצא אפריקאי. עם זאת, הודעה זו אינה נתמכת בראיות. אין מחקר שמוכיח שמקדם הגנה מפחית את הסיכון לסרטן העור אצל אנשים כהי עור.