ראיון עם ד”ר גיא בן בצלאל - טיפול מכוון מטרה ומשולב במלנומה

אונקולוג בכיר המכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולוגיה ומלנומה

ראיון עם ד”ר גיא בן בצלאל המסביר מהו טיפול מכוון מטרה וטיפול משולב במלנומה.

שאלות ותשובות מהראיון:

טיפול מסוג זה מטפל ישירות במוטציה גנטית ספציפית, הנקראת BRAF, המתרחשת בכ-50% מחולי המלנומה. היום משלבים את הטיפול בנוגדי BRAF יחד עם נוגדי MEK. טיפול משולב זה עוצר או מאט את חלוקת תאי הסרטן.

נגן וידאו אודות טיפול מכוון מטרה במלנומה

ישנם היום שלושה מישלבים שונים של מעכבי BRAF/MEK שהם דומים מבחינת היעילות. היתרון של הטיפול הוא בכך שהוא ניתן בבית באמצעות כדורים, והוא כנראה הטיפול הפליאטיבי הכי מהיר כיום באונקולוגיה. כבר בתוך כשבועיים רואים הקטנה ניכרת של הגרורות והיעלמות שלהם לפעמים, מה שמביא לשיפור גדול במצב המטופל. יתרון נוסף הוא בכך שתופעות הלואי שלו (ויש כאלה) – חולפות עם הפסקת לקיחת הכדורים לכמה ימים ואם יש צורך בכך, ניתן לחזור אליו.

המישלב הראשון הוא בתרופות זֶלְבּוֹרָף וקוֹטְלִיק, 11 כדורים. תופעות הלואי הן בעיקר עוריות ורגישות לשמש, ולפעמים חולשה, שלשול ופגיעות בתפקודי הכבד.

המישלב השני הוא טָפְנִילָר-מֶקִינִיסְט – 5 כדורים ליום ותופעת הלואי העיקרית היא חום גבוה, בחודש הראשון של הטיפול ואחר כך נרגע. זהו גם המישלב היחידי שבעקבות מחקר, מאושר וניתן גם כטיפול מונע.

המישלב השלישי, חדש יותר, נקרא בְּרָפְטוֹבִי-מֶקְטוֹבִי, עם זמן טיפול קצת יותר ארוך ותופעות הלואי שלו הן בעיקר פגיעה בכליות שחולפת עם הזמן, וכן בחילות, שלשולים וכאבי בטן.

החיסרון בטיפול מוכוון מטרה וצר שכזה, מבחינת הטווח הטיפולי, הוא בכך שלגידול לא קשה להתחמק ולפתח מסלול עוקף. לכן הבעיה העיקרית היא העמידות שמתפתחת במעכבי BRAF שלפי המחקרים לוקחת בערך כשנה. זה לא אומר שהטיפול יפסיק לעבוד אחרי שנה – יש אנשים שהטיפול הזה עובד אצלם אפילו חמש שנים ויותר.

באימונותרפיה מודרנית אנחנו נותנים תרופות שנקראות מעכבי צ’קפוינט שחוסמות את הקישור המשתק בין תאי הסרטן ותאי מערכת החיסון. מורידים חסם טבעי מתאי מערכת החיסון והם פועלים ביתר – מה המאפשר זיהוי של תאי הסרטן והשמדתם. ברגע שאנחנו משפעלים את מערכת החיסון אנחנו יוצרים זיכרון חיסוני כמו נגד וירוסים וחיידקים, כך שיוכלו לפעול נגד תאי המלנומה תקופה ארוכה, גם לאחר הפסקת הטיפול.

האם קיים טיפול המשלב טיפול מכוון מטרה עם טיפול אימונותרפי? מטופלים שחייבים לקבל מעכבי BRAF כקו ראשון, לחלקם לא יהיה זמן מאוחר יותר לאימונותרפיה, לכן יש היגיון לתת להם מראש את הטיפול האימוני ביחד עם טיפול מוכוון מטרה.

בתוך שנתיים יהיו עוד מישלבים לטיפול מוכוון מטרה.

בנושא נון מלנומה: BCC למשל, גידול עורי לא מסוכן שלא קשור למלנומה לא מגיע בדרך כלל לאונקולוגיה. מופיע בעיקר בגיל מבוגר, בעיקר בפנים, ואם לא מטפלים בזמן, הגידול חוזר. יש היום טיפול ביולוגי מאד יעיל, כדור שלוקחים פעם ביום, (נמצא בסל) אבל הוא טיפול קשה, עם תופעות לואי בעייתיות, אם כי אפקטיבי. גם SCC, בנוסף לטיפול ניתוחי, הולך היום, יחד עם BCC, לטיפול אימונותרפי. 

מכון אלה מטפל היום גם בנון-מלנומה, באמצעות אימונותרפיה, שמייתר ניתוח.

בכל מקרה, מומלץ להגיע למעקב:

  1. רופא עור פעם-פעמיים בשנה
  2. אונקולוג מומחה לסרטן עור