ראיון עם פרופ’ גיל ברסלע

מומחה לאונקולוגיה, מנהל מכון הסרטן בבית חולים העמק, יו”ר האיגוד הישראלי לאונקולוגיה ורדיותרפיה

ראיון עם פרופ’ גיל ברסלע, מומחה לאונקולוגיה,​ בו הוא עונה על השאלה האם יש יש יתרון בטיפול מונע לפני הרחקת גרורות?

נגן וידאו אודות טיפולים משלימים בסרטן העור עם גיל בר סלע

 

Djuvant therapy

זהו טיפול שמשלים את הניתוח ובמקרה של מלנומה את ההסרה הכירורגית של בלוטות הלימפה. טיפול משלים קיים גם בסוגי סרטן העור האחרים. במלנומה שלב 3 שבו מעורבות בלוטות הלימפה, סיכוי הישנות המחלה גבוה. הוספת הטיפול המשלים לאחר הניתוח מקטינה משמעותית את חזרת המחלה.

נוהגים לטפל באותם הטיפולים המתאימים לשלב הגרורתי (שלב 4): אימונותרפיה או טיפול מכוון מטרה לאלו שיש להם מוטציה בחלבון BRAF. הרופא בוחר בסוג הטיפול לפי גיל/נוחות (כדורים בבית או עירוי בבית החולים) / סיכוי לתופעות לוואי וכדומה. הטיפול ניתן לשנה אחת והוכח כמוריד משמעותית את הסיכוי להישנות המחלה. לאחרונה הסתיים ניסוי בו טופלו באימונותרפיה גם מטופלים שלב 2 (חדירה עמוקה של הנגע הראשוני ללא מעורבות בלוטות לימפה). תוצאות הניסוי יפורסמו בקרוב, אך עד לאישור ה-FDA ואישור ועדת סל הבריאות בישראל, לא ניתן עדיין לקבל טיפול זה.

Neo Adjuvant therapy

מקדימים את הטיפול לפני הניתוח. כך למשל לפני הסרה כירורגית מתחילים באימונותרפיה ומקווים לקבל תוצאות טובות יותר לאחר הניתוח ואולי אפילו להימנע מניתוח. יש תוצאות טובות. נוסו מספר גישות טיפוליות ונראה שזה מטיב עם המטופל. עדיין נחקר. דורש התייעצות רב מערכתית בהחלטה אם להמתין עם הניתוח ולהקדים את הטיפול.

רפואה משלימה – תרומתה למטופל המאובחן בסרטן

לאורח חיים שהוא חלק מרפואה משלימה יש משקל במצבו הגופני והנפשי של המטופל. תזונה בריאה ופעילות ספורטיבית הוכחו מדעית ברמה המניעתית. כאשר כבר התחילה המחלה, הוכח בעיקר בגידולי שד, מעי גס וערמונית, שיש הפחתה בשיעור חזרת המחלה. שינוי באורח החיים חשוב לדעת פרופ’ בר סלע בכל המחלות הכרוניות. תזונה בריאה: להוריד את כל ה”ג’אנק פוד”, להפחית חלבון מן החי ולהעשיר משמעותית את המזון ממקור צמחי. ישנן סוגי תזונה טיפוליות, כמו שיטת גרסון שמערבת חוקני קפה ושתיית מיצים מיוחדים. שיטת אן ויגמור מערבת שתיית מיץ עשב חיטה יחד עם תזונה טבעונית. גם זו שיטה טיפולית.

יש מקרים בודדים, גם במלנומה גרורתית, שדווח על ריפוי. מאמינים שלטיפולים אלו יש השפעה על מערכת החיסון. שתית מיץ עשב חיטה לא נבדקה במלנומה של העור אך הוכחה כמקטינה תופעות לוואי בחלק מחולות סרטן השד. מיץ עשב חיטה עשיר בחלבונים, ויטמינים, נוגדי חמצון וחומצות אמיניות חיוניות. באשר לדיקור סיני, לא הוכח שזה מרפה אך כן דווח על הקלה בתופעות לוואי. ומה באשר לטיפול בנפש? תמיכה נפשית, מדיטציות, חשיבה חיובית, דמיון מודרך – כל אלו נבדקו בעיקר אצל נשים שמשתפות פעולה יותר מגברים בסוגי טיפולים אלו. הראו שאיכות החיים שלהם טובה יותר.

בית שולמית – מרכז סרטן בבית החולים העמק

בימים אלו מוקם בתרומתו של חיים כצמן לזכרה של אשתו, שולמית כצמן, רופאת ילדים שנפטרה בגיל צעיר מסרטן המעי הגס. המרכז יהיה רחב ידים, בניין יפה ארכיטקטונית, שישמש מרכז סרטן לכל אזור הצפון. בית שולמית יהיה מוכן בסוף 2022 ויכיל את כל האונקולוגיה, המטולוגיה, אונקולוגיה והמטולוגיה ילדים, מחלקת אשפוז גדולה, מעבדות מחקר לחקר הסרטן וגם אגף לרפואה משלימה. בינתיים האונקולוגיה מתרחבת ואנחנו עושים שיתופי פעולה עם כל מחוז צפון.

מטפלים בכ-700 חולים חדשים כל שנה. באשר לגידולי העור, יש מחלקת פלסטיקה מצוינת עם 5 רופאים מנוסים וכן מחלקת עור עצומה שמשמת את כל המחוז ומונה מעל ל- 20 רופאים. השילוב הזה של פלסטיקה, עור, פתולוגיה והדמיה, נותן בעצם פתרון הולם לכל מטופלי סרטן העור הבאים בשערי בית החולים.

האתגרים העומדים בפני האיגוד הישראלי לאונקולוגיה ורדיותרפיה

אציין שני אתגרים שחשובים לנו במיוחד:

לנסות לצמצם את הפער בין מספר המטופלים לבין תקציב כח אדם הדרוש לטיפול בהם. כך למשל חסרים לפחות 100-150 אונקולוגים לפי התקינה של שנות ה70!
הקמת פלטפורמת מחקר ארצית באונקולוגיה.