שיחה עם פרופ' יעקב שכטר

טיפולים חדשים ומחקרים קליניים בסרטן העור בארץ ובעולם

שיחה עם פרופ’ יעקב שכטר, מייסד ויו”ר מכון אלה למלבאום לאימונו – אונקולוגיה בבית החולים שיבא תל השומר על טיפולים חדשים ומחקרים קליניים בסרטן העור בארץ ובעולם.

שאלות ותשובות מהראיון:

אין חיסון למלנומה! הסרטן משתנה כל הזמן. הוא עובר מוטציות ואין לו וירוס מחולל כמו בסרטנים אחרים.

נגן וידאו אודות ראיון עם פרופסור יעקב שכטר

איך הגעת לעסוק במה שאתה עוסק?

אבי היה רופא (ההורים לחצו…) וגדלתי באווירה כזאת שמשלבת ידע עם מדע ואני שמח שהבת הקטנה שלי ממשיכה את השושלת. כשהתחלתי, האונקולוגיה היה מקצוע צעיר וחשבתי שיש לו פוטנציאל.

כמה חולי מלנומה יש בארץ?

יש בערך 1500 מקרים חדשים בשנה. כשליש מהם יכולים לפתח מחלה אונקולוגית. הרוב הם חולי מלנומה מוקדמת, בלתי חודרנית. זה מתרכז בעיקר במכונים ולא נפוץ מאד. מבחינת הגילאים ישנם שני שיאים – בגילאי 30-20 ובגילאי 60 ומעלה. כיום, הרבה פחות מתים ממלנומה, גם בגלל שיש מודעות ואיבחון מוקדם, שזה פתרון נהדר לריפוי, וגם כי יש התקדמות עצומה בטיפולים ב-15 השנים האחרונות.

הטיפולים

הכירורגיה של בלוטת הזקיף של הלימפה (הבלוטה המנקזת את הלימפה האזורית), וכן הטכנולוגיות החדשניות בטיפול אונקולוגי, אימונותרפיה וטיפול ממוקד מטרה – התחילו במלנומה ועברו לממאירויות אחרות.

אימונותרפיה

שם המשחק הוא, שברגע שגילינו תרופות יעילות, השלב הבא הוא לשלב בין הדברים. יש היום מעקב של 7 שנים לגבי חולי מלנומה גרורתית שקבלו את הקומבינציה איפילימומאב וניבולומאב. התוצאות מחזיקות מעמד, ויש להם אפקט ארוך-טווח. לקומבינציה זו, שהיא טובה מאד, יש תופעות לואי קשות יותר, שמדורגות בין 1 ל-4, רובן הפיכות, מטרידות מאד, אבל כמו שאומרים: מתופעות לואי לא מתים… מנהלים את המשבר…

תוחלת החיים החציונית של מלנומה גרורתית היתה לפני 10 שנים סביב 6 חודשים והיום היא נחשבת למחלה הניתנת לריפוי בהשוואה לממאירויות אחרות. 

תרופות ממוקדות מטרה – האם זה לכל החיים?

התרופות השכיחות במלנומה הן אלה שנקראות מעכבי BRAF, שמגיעות ישירות למוטציה, ובאופן ציורי אפשר לומר שהן מסובבות את המוטציה כדי שתעבור למוד פעולה נורמלי.

נותנים את התרופות האלה בשתי סיטואציות קליניות: 

כטיפול מונע לחולים בסיכון גבוה לחזרת המחלה – פרוטוקול הטיפול הוא לשנה אחת. 

לחולים עם גרורות, שלב 4, הטיפול נמשך כל הזמן, אלא אם כן החולה מפתח תופעות לואי משמעותיות שלא מאפשרות להמשיך או שהגידול מפסיק להגיב לטיפול.

על הטיפול ב-TIL 

זהו טיפול תאי – טיפול ארוך טווח שניתן לחולים שעברו כבר הרבה טיפולים – הוא נעשה בעזרת התאים של החולה עצמו, אותם מבודדים מתוך הגידול. לוקחים את אחת הגרורות למעבדה ומבודדים את תאי מערכת החיסון, מגדלים אותם כחודש ואח”כ מחזירים אותם לחולה והם עושים את העבודה. 

מלנומה של העין: 

מעריך שיש אולי 50 חולים חדשים בשנה. המלנומה מתנהגת באופן שונה מהמלנומה של העור באספקט האבחנתי והטיפולי. אין לה את המוטציה BRAF והאימונותרפיה הרבה פחות יעילה.

מחקרים קליניים

מטופלי מכון אלה משתתפים לפחות ב-10 ניסויים קליניים בתרופות חדשות של חברות גדולות ובמימונן (פיתוח עולה מיליארדים עד אישורו), שנתיים-שלוש לפני שהן מופיעות בבית המרקחת. בנוסף, ישנם הניסויים שלנו בהרחבת הטיפול התאי (TIL) ובפרוטוקול של השתלת צואה: אנחנו מנסים להשתלט על כל המערכת האקולוגית של המטופל האונקולוגי, החל במזון שלו וכלה בצואה שלו. יש גם טיפול די קשה אבל ייחודי, דמוי דיאליזה, שבו מתחברים למכשיר כמה פעמים בשבוע, כדי “לנקות” את הגוף.