ראיון עם צביה באדר וד”ר אביטל גזיאל

מייסדות טריילג’קטורי

שיחה עם צביה באדל ואביטל גזיאל, מייסדות של פלטפורמה און ליין בשם  Trialjectory העוזרת למטופלים בחיפוש אחר הניסויים הקליניים שמתאימים לו.

שאלות ותשובות מהראיון:

כאמור יש אפליקציה ואתר, בעברית ובאנגלית, עם חוקרים ורופאים ואחיות שאיתם ניתן להתייעץ ובאמצעותם מנגישים את המחקרים למטופלים בשפה פשוטה הניתנת לקריאה והבנה, ומלווים אותו עד הטיפול.

נגן וידאו אודות ראיון עם מייסדות טריילג'קטורי

לפני מספר שנים בעת ברילוקיישן בארה”ב, אובחנה צביה במלנומה. מלנומה,היא מחלה שצריך ללמוד להתמודד אתה. בתוך המסע התמודדות עם המחלה יצא לצביה להכיר את ד”ר אביטל גזיאל, חוקרת סרטן בהכשרתה (דוקטורט במלנומה). דר’ גזיאל אמורה הייתה לעזור לצביה להבין את האופציות שלה, ולא רק להסתמך על הרופא. “אחרי שלוש שנים הקמנו את הסטארט-אפ  Trialjectory שממנפת טכנולוגיות מתקדמות ועוזרת למאובחנים במחלות שונות למצוא ולהבין מהן האופציות הטיפוליות שלהם, וכך להיות מסוגלים לנהל דיאלוג שווה ערך עם הרופאים ולקבל את ההחלטות הנכונות בשאיפה לתוצאות טובות יותר”.

Trialjectory זו פלטפורמה און ליין שאפשר להגיע אליה מהמחשב או מהטלפון (אתר אינטרנט, לצורך העניין). המטופל ממלא שאלון דינמי, שמשתנה בעקבות התשובות: דרגה, מוטציות, טיפולים ותוצאותיהם, מחלות רקע אחרות, כשבסוף התהליך נבנה פרופיל המאפשר מיד לראות ניסויים קליניים שמתאימים לו. 

התכנה מבוססת על בינה מלאכותית, שיודעת לקחת את כל הפרוטוקולים שרצים היום על המלנומה, לקרוא ולהבין אותם כמו שאונקולוג מבין, ואז להתאים אותם לחולה. 

מכאן – מתחילה השאלה החשובה באמת: מה החולה רוצה? מה הבחירה שלו?

מלנומה היא לא סרטן נפוץ במיוחד, באופן יחסי, אבל הוא מקבל המון תשומת לב, ויש לו תרופות, אפשרויות טיפול ומחקרים קליניים במגוון מאד רחב, עם המון אופציות ספציפיות. Trialjectory חוסך זמן רב של חיפוש ותהיות מה לעשות. למעשה הוא עוזר ממש למצוא מחט בערימה של שחת.

הסיפור האישי של צביה: “עברתי ניתוח ראשון והרחבה ואחריו ניתוח שני. זה כבר היה מפושט. הרופא הקדיש חמש דקות והציע הצעה שנראתה לי לא רצינית. עברתי לבית חולים אחר ואונקולוג אחר הציע תרופה שלא החזיקה מעמד הרבה זמן. הבנתי שלכל רופא יש את הגישה, הידע והאג’נדה שלו או של בית החולים שלו (שהוא עסק לכל דבר) ואין לו זמן ויכולת להגיע למחקרים עדכניים ולהיחשף לאופציות טיפוליות שקיימות בשוק. 

בנוסף יש לקחת בחשבון את השוני בין מערכות הבריאות בארה”ב ובישראל, ביורוקרטית ורפואית, ושאלת הביטוח המתאים ומי מממן את הטיפול שהוא מאד יקר – חברת התרופות, המדינה או בית החולים בו מתבצע הניסוי ובעיקר מה מסוגלות המטופל בהיעדר ביטוח מתאים.

המשמעות של Trialjectory היא שהחולה לוקח בעלות על המחלה שלו, למעשה על החיים שלו: בכל החלטה פשוטה בחיים אנחנו לא סומכים בעיניים עצומות על המלצה אחת בלבד אלא חוקרים ובודקים אלטרנטיבות בגוגל, במחקרים וכל דרך אחרת – אז לא יתכן שבעניין הכי חשוב בחיינו, הבריאות שלנו, החיים שלנו – ננהג אחרת! והשירות שלנו הוא שירות פתוח וחינמי!