שיחה עם גליה בסול, מנהלת המרכז Cancer Hope

הנושא: בדיקות גנטיות לתאי הגידול

מהו מרכז Cancer Hope?

המרכז הוקם על ידי גליה בסול, בעקבות סיפור אישי. אימה חלתה בסרטן לבלב גרורתי. בזכות הרקע שהיה לגליה בתחום הסרטן, היא חקרה רבות בניסיון למצוא דרכי טיפול לא שגרתיות. בשנים אלו רק התחילו לדבר על “רפואה מותאמת אישית”: דיוק ואפיון של תאי הגידול, מה המוטציה שחלה ומה המנגנון בתא הפגום. בעצם בדיקה גנטית לגידול. 

תהליך בדיקה גנטית ב Cancer Hope

מטופל פונה, נציג יחזור אליו ויבקש כמה שיותר מסמכים רפואיים. המטרה לבדוק אם יש צורך בבדיקה גנטית. לא כל מי שפונה מתאים. יש מקרים שסל הבריאות נותן את האופציה; לדוגמא בדיקת מוטציה בחלבון לBRAF. מתי בכל זאת יש טעם לבדיקה גנטית בסרטן העור? אם אין מוטציה או שהמטופל אינו מגיב לטיפול או מפתח עמידות.  יש לזכור שהגידול משתנה כל הזמן וקיימות סיטואציות שיש לבדוק שוב את הגידול. לעיתים פונים בשלב מאוד מתקדם כך שהמטופל לא יוכל להנות ממנה. בכל מקרה תתקיים התייעצות עם הרופא המטפל כדי להבין אם חיוני לעשות את הבדיקה. אם יוחלט להתקדם, מסבירים למטופל מהי הבדיקה ומה היא מסוגלת לתרום ותתקיים התייעצות עם האונקולוג. כמו כן מסייעים למטופל מול הביטוחים הרפואיים. נציג של Cancer Hope יפנה ישירות למכון הפתולוגי למשוך את החומר לבדיקה.  כשיגיעו התוצאות תזומן המשפחה, נציגי המרכז יסבירו מה אפשר ללמוד מהן ושוב יצרו קשר עם הרופא המטפל כדי לדווח על התוצאות.

בדיקת גנטית של הגידול מדגימת דם (ביופסיה נוזלית)

תאי סרטן, כמו כל התאים, מתפרקים ותוכנם עובר לזרם הדם. לכן ניתן למצוא שברי DNA ו-RNA ואף תאי גידול שלמים בזרם הדם. RNA הוא בעצם העתק של ה-DNA. התא משכפל RNA הרבה פעמים ולכן יש יתרון לבדוק בנוסף לDNA- גם RNA. כך מתקבלים יותר ממצאים. הראו שמצליחים להגדיל בקרוב ל30% את הממצאים עבור המטופלים. בינה מלאכותית (AI) משמשת בכמה אספקטים כמו למשל מה מקור הגידול. 

ביופסיה נוזלית הולכת ותופשת מקום חשוב בעיקר כשיש קושי לעשות ביופסיה ישירה מהגידול. מקוים שבעתיד תוכל לעזור גם במעקב אחרי הטיפול. ביופסיה נוזלית אינה בסל הבריאות.

לסיכום: בדיקה גנטית יכולה להראות מה מקור הגידול, אילו מוטציות קיימות בתאים, איזה טיפול מתאים, מי מתאים לטיפול, האם הטיפול עוזר, ובעתיד, כך מקווים, להתריע שנים קודם שעומדת לפרוץ מחלה. 

צריך לזכור שיש תמיד יש אופציות טיפוליות לכן השם CANCER HOPE.

מתוך ניוזלטר ספטמבר 2023

שיחה עם גליה בסול, מנהלת המרכז Cancer Hope

שתף
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם הדר שריג

ריאיון עם הדר שריג – יועצת ומנחה לבריאות טבעית לפי גישת הרמב”ם הנושא: המלצות לתזונה בריאה גישת הרמב”ם מביאה גישה מתונה לשמירה  על אורח חיים

קרא עוד »
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם ד”ר רעיה ליבוביץ

ריאיון עם ד”ר רעיה ליבוביץ, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא, מומחית באונקו-גריאטריה. הנושא: טיפול בסרטן העור בקשישים או “אף פעם לא מאוחר

קרא עוד »
ניוזלטר שלנו

ריאיון עם צביה באדר

ריאיון עם צביה באדר, מחלימה ממלנומה גרורתית, שהקימה חברה המשתמשת בבינה מלאכותית כדי להתאים טיפולים וניסויים קליניים למטופלי סרטן. חלק 1: הסיפור האישי בדצמבר 2013

קרא עוד »