ראיון עם פרופ' שכטר על שילובים אפשריים באימונותרפיה

מייסד ויו”ר מכון אלה למלבאום לאימונו אונקולוגיה ומלנומה במרכז הרפואי שיבא

נגן וידאו אודות העמותה הישראלית לסרטן העור

האימונותרפיה פרצה אמנם רק בעשור האחרון אך נראה שהיא השיטה המובילה במלנומה וגם בסרטנים אחרים. היתרון הגדול של האימונותרפיה היא בכך שהיא רחבת טווח אך בעיקר בשל יכולתה להביא לריפוי מלא. כדי להעלות את הסיכוי לריפוי, פותחו שילובים – תגובה מהירה יותר ומשך תגובה ארוך.

השילוב הכי מקובל הוא של שתי תרופות anti PD1 + anti CTLA4 (PD1 ו-  CTLA4 הם שני חלבוני בקרה שתפקידם לעכב את תאי מערכת החיסון ומתן של הנוגדנים משחרר את העיכוב על מערכת החיסון). השילוב הוא עצמתי – מקבלים תגובה ב60% מהמטופלים. ב25% מהחולים מביא טיפול זה לנסיגה מלאה לתקופה של מעל 5 שנים.

יש אמנם בעיה של תופעות לוואי, אך לרוב הן ניתנות לניהול על ידי הצוות המטפל. ישנם מחקרים ואישורי FDA לשילובים נוספים  כמו למשל שילוב של anti PD1 + anti LAG3, אבל שום שילוב לא הגיע בינתיים לרמה של השילוב anti PD1 + anti CTLA4. כמובן שיש חולים שאינם מגיבים – אותם  40%.

פרופ’ שכטר מעריך שצריך לשלב טכנולוגיות מעולמות שונים כדי להגביר את היעילות. לדוגמא: שינוי המיקרוביום (אוכלוסיית החיידקים במעי) מעלה את התגובה לאימונותרפיה או שילוב טיפול תאי (שבו מבודדים בתנאי מעבדה את הלימפוציטים מאזור הגידול של המטופל, מכשירים אותם להיות פעילים ואז מחזירים אותם לגופו) יחד עם אימונותרפיה.