אדם לחוץ

תופעות לוואי פחות מוכרות של סרטן העור

בעשורים האחרונים חל זינוק משמעותי באפשרויות טיפול בסוגי סרטן שונים, ביניהם גם סרטן העור, אך לצערנו תופעות לוואי רבות עדיין מלוות את הטיפול במחלה. כאן נתמקד בתופעות לוואי שמאוד מטרידות מטופלים, אך לא תמיד זוכות למלוא תשומת הלב בעת הטיפול במחלה.
אחת התופעות הלוואי עליה מתלוננים חולים רבים היא פגיעה בעור, שהופך ליבש מאוד. ללא טיפול הולם, התופעה הנ”ל יכולה להתפתח מהר מאוד לגרד, סדקים בעור, ואפילו פריחה.

איך להתמודד עם עור יבש בעת טיפולי סרטן העור?

  1. עור יבש “לא אוהב” מים רותחים ואמבטיות ארוכות. חשוב מאוד לשמור על עור נקי ועל היגיינה אישית.
    מומלץ להתקלח במים חמימים ולא לבלות במקלחת יותר מדי.
  2. הסבון האהוב עליכם יצטרך לחכות לכם לתקופה של “אחרי הטיפולים”. העור שלכם בעת הטיפולים מאוד רגיש, ולכן שימוש בסבון רגיל עלול לייבש אותו עוד יותר. בתקופת הטיפולים מומלץ להשתמש בסבונים מיוחדים, טבעיים, היפואלרגניים המתאימים לעור יבש או רגיש.
  3. קרם גוף – קרם גוף היפואלרגני יכול לספק לעור שלכם את ההקלה שהוא זקוק לה. אפילו אם בחיי היומיום אתם לא רגילים להשתמש בקרם גוף, בתקופת הטיפולים מומלץ להשתמש בקרם גוף אחרי כל מקלחת. הקפידו לייבש את העור לפני השימוש בקרם גוף.
  4. קרם ידיים – הרבה חולים מדווחים דווקא על יובש מוגבר בידיים, עד כדי סדקים בעור. חפשו קרם ידיים טבעי ללא ריח, אותו תוכלו למרוח אחרי כל שטיפה של ידיים. חשוב מאוד שזה יהיה קרם ייחודי לעור יבש וסדוק. קרם ידיים רגיל לא תמיד יכול לעזור במקרה שלכם.
  5. “אני לא יכול לא לגרד” – אחת התוצאות של עור יבש זה גרד מוגבר. חשוב מאוד לנסות ולא לגרד את העור, ולא לנסות ו”לתלוש” עור יבש. זה יכול להביא לזיהום בעור, במיוחד כשהגוף שלכם מוחלש בעקבות הטיפולים. ברגע שאתם מרגישים שגרד שוב מציק, שימו שכבה נוספת של קרם גוף על מנת להרגיע את העור.
אדם במתח נפשי

איך להתמודד עם לחץ נפשי בעת הטיפולים?

האנשים מתקשים להתמודד לבד עם מתח נפשי המתפתח בעקבות גילוי מחלה קשה. הסימפטומים יכולים להיות שונים מאדם לאדם, החל מכאבים בחזה ועד פעימות לב מואצות ובעיות נשימה. כל אדם המתמודד עם מחלה קשה, ואפילו בני משפחה המלווים את החולה, נתונים ללחץ וחרדות. כל אחד ואחת מתמודד עם לחץ בצורה שונה, אבל גם כאן יש כמה אפשרויות טיפול טבעיות.

טיפול טבעי במתח נפשי באמצעות ארומתרפיה ושמנים אתרים

שמנים אתריים מופקים מצמחים. לכל צמח יש תכונות ייחודיות, ולא מעט צמחים משמשים להרגעה טבעית ויכולים לעזור בהפגת מתח וסטרס. בני אדם השתמשו בשמנים אתריים הרבה לפני הרפואה הקונבנציונלית, ויעילותם של שמן לבנדר, שמן לבונה או שמן קמומיל להפגת מתח, מוכחת במחקרים קליניים.
ניתן להשתמש בשמנים אתריים בכמה דרכים. ניתן לרכוש מבער שמן (דיפיוזר) ולהציבו בחלל החדר, או להשתמש בשמנים לעיסוי הגוף. שימו לב כי במקרה של שימוש לעיסוי, יש להשתמש בשמן אתרי מדולל. שני השימושים יעזרו לכם להפחית מתח נפשי ולהוריד את רמת הסטרס באופן טבעי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ( CBT )

מטפל CBT עוזר לאנשים לזהות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגות לא בריאים עבורם, אשר גורמים להחמרת סימפטומים של מתח נפשי וסטרס. הטיפול מתמקד ב”שינוי ההווה” ומסייע לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות, ובכך עוזר להתמודד עם מצבי לחץ הנובעים מגילוי המחלה. מחקרים קליניים הוכיחו כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול מועיל להפחתת לחץ נפשי וחרדה ואף עוזר להתמודד עם דיכאון בצורה יעילה.

לצערנו הטיפול במצבי סטרס ולחץ בדרך כלל הוא טיפול משני, וההתמקדות של הרפואה הקונבנציונלית, היא בטיפול במחלת הסרטן, אבל בהרבה בתי חולים למדו לתת מעטפת טיפולית כוללת טיפול בחרדות.