רסק עגבניות למניעת סרטן העור

האוכל שאתם אוכלים, יכול להגן על העור שלכם!

ישראל היא מדינה שטופת שמש. להיות “חכם בשמש” היא סיסמא שמלמדים את הילדים עוד בגן. כל ילד ומבוגר יודע שאם אתם חשופים לשמש חובה להשתמש בקרם הגנה, ללבוש בגדים ארוכים ולשבת בצל. כל אלו יכולים למנוע סרטן העור, שלצערנו די נפוץ בישראל.

אך לא הרבה ישראלים יודעים כי תפריט עשיר במזונות מסוימים יכול לעזור להם להגן על עורם מפני קרני השמש.
אכילה של מזונות מסוימים בעונת הקיץ לא מבטלת את הצורך בקרם הגנה או ישיבה בצל, אלה נותנת לעור שלכם עוד פן של הגנה. לדוגמא:

רסק עגבניות או תבשילי עגבניות – פירות וירקות אדומים רבים מכילים ליקופן – זהו פיגמנט טבעי מקבוצת הקרוטנואידים, שהינם נוגדי חמצון. נוגדי חמצון מנטרלים את הרדיקלים החופשיים בגוף ובכך מונעים היווצרות של סטרס חמצוני (מחוסר איזון בין היווצרות רדיקלים חופשיים לבין קצב הנטרול שלהם בגוף). סטרס חמצוני גורם לאורך זמן למגוון מחלות בכל מערכות הגוף.


אז למה שפשוט לא נאכל סלט עגבניות טרי כל יום? כדי ליהנות מהיתרונות הליקופן ולספוג אותו בצורה מרבית בגופנו, חשוב לצרוך ירקות ופירות המכילים אותו בצורה מבושלת או בתוספת שומן.  

במחקרים שנערכו בעבר, נשים שהשתתפו במחקר התבקשו לצרוך רסק עגבניות עם שמן זית. לאחר 12 שבועות נמצא כי עורן של משתתפות המחקר היה רגיש פחות לנזקי שמש. במחקר אחר נמצא כי אצל משתתפי הניסוי שאכלו רסק עגבניות עם שמן זית נצפתה הפחתה של כ-40% באדמומיות בעת חשיפה לשמש.

דגים ורודים כמו סלמון ושרימפס – את צבעם הורוד מקבלים הדגים ופירות הים מאסטקסנטין. חומר השייך למשפחת הקרוטנואידים, כמו הליקופֶן שהזכרנו קודם. אסטקסנטין טבעי מיוצר על ידי אצה בשם המטוקוקוס שאותה אוכלים הדגים. אסטקסנטין הוא נוגד חמצון חזק מאוד. בגוף האדם אסטקסנטין עוזר במגוון מצבים: כולל הגנה על העור מפני קרינת השמש.

תה ירוק – התה הירוק מכיל פיטוכימיקלים בשם פוליפנולים. חומר זה נמצא בלא מעט צמחים ופירות. מדובר בנוגד חמצון חזק שלו כמה תפקידים בגוף האדם:

  • לחימה בתאי סרטן ועיכוב גדילה של כלי דם המזינים גידולים
  • הגנה על העור מפני קרינה אולטרה-סגולה
  • הגנה על הגוף מנזקי רדיקלים חופשיים
    מזונות הנוספים עשירים בפוליפנולים הינם שוקולד מריר, קקאו גולמי, מנטה, ערמונים, נענע, טימין ועוד.

כמו שאתם רואים, מזונות רבים בתפריט שלנו יכולים לעזור בהגנה על העור שלנו מפני סרטן העור. תפריט מגוון הכולל סוגים שונים של נוגדי חמצון יספק לגופנו הגנה מצוינת מפני מחלות רבות. אך אין זה אומר שתפריט מגוון יכול למנוע סרטן עור לגמרי. יש להקפיד להימרח בקרם הגנה בשמש, לחבוש כובע ובגדים ארוכים ובכלל להיזהר מחשיפה לשמש בשעות החמות. חשוב מאוד להגיע לבדיקת שומות במידה וגיליתם שומה חשודה.