ראיון עם פרופ' דן בן אמיתי - מלנומה בילדים

מנהל יחידת עור בביה”ח שניידר לילדים

ראיון עם פרופ’ דן בן אמיתי בנושא מלנומה בילדים. כמה מקרים בשנה מאובחנים בישראל ומה היא אוכלוסיה בסיכון בגילאים הצעירים?

שאלות ותשובות מהראיון:

מלנומה בילדים הזה גידול נדיר. 10 מקרים חדשים מדי שנה בישראל. יותר אצל בנות בגלל השימוש במתקני שיזוף. 

נגן וידאו אודות מלנומה אצל ילדים

מיהן האוכלוסיות בסיכון כשמדובר בילדים?

החשיפה לשמש מתחילה בעיקר בגיל הילדות, ושם צריך להתחיל את פעילות המניעה. גוון עור בהיר, שנשרף בקלות ואף פעם לא משתזף, הופעת שלפוחיות על פני העור, ריבוי של שומות, בעיקר שומות מולדות, והדבר העיקרי – סיפור משפחתי של מלנומה. ילד כזה צריך להיות במעקב שנתי קבוע אצל רופא עור כבר מגיל צעיר. 

ילד שנולד עם שומה (עד 1.5 ס”מ זו שומה מולדת קטנה ו-20 ס”מ – גדולה) אנחנו מתייחסים אליה קודם כל מסיבה אסתטית, אבל בעיקר כיוון שהיא יכולה להפוך בהתמרה לתהליך גידולי בהמשך החיים.

בשומות קטנות אנחנו דוחים את הטיפול לגיל יותר מאוחר, 12 למשל. בשומות בינוניות וגדולות יש לבדוק אם ניתן להוריד את השומה המולדת במלואה בהרדמה מקומית. אם לא, ויש צורך בהרדמה כללית, אין מה לחכות לגיל 12, אפשר לנתח מיד גם בגיל צעיר יותר. 

בשומה גדולה הבעיה קשה יותר: 60% מהמקרים שבהם תתפתח מלנומה משומה מולדת גדולה, מתרחש כבר בעשור הראשון, וקשה מאד עד לא ניתן, לכרות שומה מולדת גדולה במלואה. אפשר בתהליך ניתוחי להקטין את הסיכון, אבל יש להמשיך במעקב.

הפרוגנוזה בילדים טובה יותר מזו של האוכלוסייה הבוגרת, מה שמגדיל את סיכויי ההישרדות שלהם. מלנומה בילדים היא לא פיגמנטרית, לא שחורה, אלא בצבעים בהירים יותר. אבל היא צריכה טיפול כמו במבוגר עם מלנומה וכמה שיותר מוקדם.

אלינו מגיעים בעיקר ילדים שיש להם סיפור משפחתי וההורים רגישים, מודעים לנושא ובודקים בשבע עיניים.

ההגנה משמש חייבת להתחיל כבר מגיל ילדות. כלומר, לא להיחשף לשמש כשהיא חזקה – לפני 9:30 בבוקר והחל משעה 17:00אחר הצהרים. יש ללבוש חולצה ולשים תכשירים ואמצעי הגנה. הדוגמה האישית של ההורה חשובה ביותר. חשוב לא פחות זה להיות במעקב.

מאחר ואין הרבה מרפאות עור ילדים מקצועיות בנושא, חשוב להיבדק ע”י רופאי העור והמשפחה בקהילה, שמפנה אלינו במידת הצורך.

אין מספיק פעילות הסברה. בבתי הספר, בקייטנות, בטיולים, צריכים להיות אזורים מוצלים משמש ובנוסף להקפיד על לבוש מתאים, כובע וקרם הגנה. 

המדינה שלנו היא מדינת שמש ברוב חודשי השנה ולכן האוכלוסייה שלנו היא בסיכון בהגדרתה וצריך להיות מודע לנושא.