טיפול בסרטן העור

אישור לטיפול קומבינציה YERVOY ו-OPDIVO – לחולים במלנומה

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר השבוע (1.10) את הטיפול בשילוב התרופות Yervoy ו- Opdivo למלנומה גרורתית – צורה קטלנית של סרטן עור. תרופות אלה שייכות לקבוצת תרופות חדשה מתחום האימונותרפיה. מדובר למעשה בנוגדנים שמסירים עיכובים מתאי מערכת החיסון בסביבת הגידול כך שיוכלו לתקוף את התאים הסרטניים.

כל אחת מהתרופות אושרה בעבר בנפרד לטיפול במלנומה, בהיותן “פועלות” במנגנונים שונים כנגד תאי הסרטן .שילוב שני הטיפולים יחד מציג פוטנציאל גבוה יותר להתמודדות עם המחלה, מהטיפול הפרטני ולא רק במלנומה גרורתית אלא גם בסרטן ריאה, בה היקף החולים אף גדול יותר.

אישור ה- FDA מבוסס על נתוני מחקר במימון בריסטול שהציג כיווץ משמעותי של 60% בהיקף הגידולים במלנומה, לעומת 11% בקרב חולים שקבלו Yervoy בלבד. גם בהישרדות המטופל ניכר הבדל מהותי, מ- 8.9 חודשים ללא התפשטות המחלה בקרב אלו שקבלו את השילוב, לעומת 4.7 חודשים בקרב מי שטופלו ב Yervoy-בלבד. הטיפול בקומבינציה הינו ל 12 שבועות, לאחריהן עובר המטופל לטיפול ב-Opdivo.

בישראל מתגלים כ1200 חולי מלנומה מדי שנה מתוכם כ200 חולי מלנומה גרורתית – שלב מתקדם וקטלני של המחלה.

בעקבות תוצאות המחקר שהוצגו בכינוס האמריקאי לסרטן ASCO שנערך בשיקגו במאי השנה, ציין פרופ’ יעקב שכטר, מנהל מכון אלה לטיפול וחקר מלנומה וסרטן העור בבית החולים שיבא בתל השומר כי השילוב בין שתי תרופות מייצר מכפיל כוח המציג תגובה מדהימה של למעלה מ-50 אחוז לתקופות של קרוב לשנה. הטיפול המשולב כיום של תרופות מתחום האימונותרפיה, מסתמן לדעתו כמענה לרוב רובם של סוגי הסרטן ובכלל זה גם לסוגי סרטן שעד היום לא היה להם פתרון תרופתי.

פרופ’ מיכל לוטם, ראש המכון למלנומה ואימונותרפיה במרכז הרפואי הדסה עין כרם הסבירה לאחר פרסום המחקר בASCO שהאפקט המשמעותי של השילוב בין התרופות נובע מכך שכל אחת מהן פועלת על מנגנון אחר במערכת החיסונית. תרופת ה”Yervoy” היא הוותיקה יותר מבין השתיים, פועלת כחסם חלבון CLTA4 המוגדר כמעיין “נקודת בקרה” (צ’ק פויינט) ומעורב באינטראקציות של תאי מערכת החיסון בקשרי לימפה ואזורים נוספים. לעומת זאת, תרופת הOpdivo שייכת לקבוצת תרופות חדשות שתפקידן לחסום את פעילות מולקולה PD-1 של התא הסרטני. מתן שתי התרופות יחד מהווה ערך מוסף בשל השפעתן בו זמנית על סביבת הגידול הממאיר ועל תפקוד המערכת החיסונית.

לדברי חדוה גונן, מנכלית העמותה הישראלית למלנומה: עם אישור מתן הטיפול המשולב בשתי התרופות ע”י ה FDA, נסללת הדרך להכנסת הקומבינציה לסל הבריאות וכך לתת מענה טוב יותר ותקווה לחולים ולבני משפחותיהם.

כתיבת תגובה