מלנומה מתקדמת

על מחקר חדש בטיפול משולב במלנומה בשלביה המתקדמים

מחקר חדש מגלה שעבור חולים אשר מתמודדים עם מלנומה בשלביה המתקדמים, ומטופלים בשילוב של שתי תרופות אימונותרפיות, יכול להכפיל את התקופה בה המחלה שלהם תעצר והם לא יחושו החמרה במצבם.
מדובר בטיפול המשלב בין Opdivo שהינו טיפול סטנדרטי עבור מלנומה מתקדמת, לבין רלאטלימב שטרם אושר, אך על סמך המחקר FDA העניק לו עדיפות בבדיקה. המומחים מקווים כי הטיפול יקבל אישור בקרוב ויהפוך לטיפול מקובל במחלה.

במחקר השתתפו 714 חולים עם מלנומה שלא טופלה בעבר כי לא הייתה ניתנת לניתוח, או שהתפשטה לאברי גוף אחרים. חוקרים מצאו שחולים שקיבלו טיפול משולב של Opdivo / relatlimab לא סבלו מהחמרה במצבם תקופה ארוכה פי שתיים, לעומת אלו שקיבלו Opdivo בלבד. מחלתם נותרה ללא המרה במשך כ-10 חודשים בממוצע, לעומת 4.6 חודשים בטיפול ב-Opdivo בלבד.

לאחר שנה אחת, כ-48% מהמטופלים בטיפול משולב היו עדיין ללא התקדמות במחלה, לעומת 36% מאלה שקיבלו Opdivo בלבד.

טיפול בסרטן העור

כיום הטיפול הסטנדרטי לחולים עם מלנומה מתקדמת הוא אודיבו לבד או בשילוב עם תרופה אחרת בשם איפילימומאב (Yervoy). בעבר נעשו מחקרים על טיפול משולב בשתי התרופות הללו, אך המחקרים הצביעו על בעיה חמורה של תופעות לוואי בטיפול שכזה. ליותר ממחצית מהמטופלים היו תופעות לוואי חמורות מספיק כדי להזדקק לטיפול רפואי. במחקר החדש על טיפול ב Opdivo/relatlimab רק 19% מהחולים התלוננו על תופעות לוואי חמורות כגון דלקת כבד, עייפות קשה ושלשולים. אך טרם ידוע האם השילוב יכול להאריך את ההישרדות הכוללת של החולים.

כל שלושת התרופות – Opdivo, Yervoy ו-relatlimab הינן מעכבי נקודות בקרה, אך כל תרופה מכוונת לחלבון שונה של מערכת החיסון. ככל שיותר תרופות, המכוונות למערכת החיסון, הופכים זמינים למלנומה

 וסוגי סרטן אחרים, החוקרים יצטרכו להתמקד בלהבין כיצד להשתמש בהם בצורה הטובה ביותר — באילו שילובים, ובאיזה שלב במחלה.

 הוכח שהשילוב של Opdivo/Yervoy מגביר את ההישרדות הכוללת במלנומה מתקדמת. לפי המחקרים 52% מהחולים עדיין היו בחיים לאחר חמש שנים, לעומת 44% מאלה שקיבלו אודיבו לבד.

לדעת מומחים רבים, הטיפול המשולב החדש, אם יאושר, לא יחליף את השילוב של Opdivo/Yervoy, כי טיפול זה הוכח כיעיל מאוד בטיפול במלנומה שהתפשטה למוח למשל.  

.

כתיבת תגובה