You are currently viewing 9 טענות מוטעות על סרטן העור

9 טענות מוטעות על סרטן העור

למרות שמדעות לסרטן העור עלתה פלאים בשני העשורים האחרונים יש לא מעט טענות מוטעות לגבי מלנומה. כאן נביא לפניכם כמה המהטענות האלה:

יש רק סוג אחד של סרטן עור

ישנם כמה סוגים שונים של סרטן העור, חלקם חמורים יותר מאחרים. השניים הנפוצים ביותר הם קרצינומה של תאי קשקש וקרצינומה של תאי בסיס. סרטני העור הללו מקורם בשכבות הבסיסיות והקשקשיות של העור. מלנומה, שהיא הרבה פחות שכיחה, מקורה במלנוציטים, תאי העור המייצרים פיגמנטים. מלנומה חמורה ופולשנית יותר מקרצינומה של תאי קשקש ובסיס.

מלנומה היא רק שומה שצריך להסיר

מלנומה זה הרבה יותר משומה שצריך להסיר. זה יכול להיות קטלני אם לא מטפלים בה מוקדם.

מלנומה מופיעה רק על העור

צורות נדירות של מלנומה יכולות להופיע בעיניים (מלנומה עינית), ובממברנות ריר (מלנומה רירית), במיוחד אלו באף, בפה או בשפתיים.

משפחה בשמש בחוף הים

סרטן העור אינו רציני

סרטן העור, במיוחד מלנומה, יכול להיות קטלני אם הוא לא מאבחנים אותו מוקדם. למלנומה יש נטייה להתפשט לחלקים אחרים בגוף, כל מי שאובחן בשלבים מתקדמים, שעבר שלב 1, יזדקק לניתוח ואימונותרפיה. חלק מסרטני העור הבסיסיים והקשקשיים עשויים אף לדרוש הקרנה לאחר ניתוח כדי להרוג את תאי הגידול שנותרו.

אנשים עם עור כהה יותר אינם חולים בסרטן עור

אנשים מכל גזע או צבע עור יכולים לחלות בסרטן עור. דווקא אצל אנשים שיש להם עור כהה יותר, לעתים קרובות יש איחור בזיהוי סרטן העור. אנשים עם עור כהה מאובחנים עם תת-סוגים נדירים של סרטן העור, שקשורים לא רק לנזק UV. 

אתה תפתח מלנומה רק אם נחשפת לשמש וכוויות במשך שנים

כוויות שמש בילדות מגבירות את הסיכוי לחלות במלנומה בשלב מאוחר יותר בחיים. כוויות שמש קשות ומרובות וחשיפה ממושכת ל-UV במהלך חייך גרועים יותר, מכיוון שנזקי השמש מצטברים עם הזמן. ובכל זאת, מספיקה רק כוויות שמש אחת לגרימת נזק מתמשך.

שיזוף במיטת שיזוף מסייע במניעת כוויות שמש, ולכן מונע סרטן העור

שיזוף הוא למעשה סימן לכך שהעור שלך במצוקה. זה הנזק של העור או תגובת הלחץ לחשיפה לקרינת UV. גם אם אתה לא נשרף, חשיפה לשמש גורמת לנזק תאי שמעלה את הסיכון לסרטן העור. שיזוף לא מגן מכוויות שמש. מחקרים הראו שלשיזוף יש את אותה הגנת UV כמו לקרם הגנה עם מקדם הגנה של 3 או פחות.

איפור יכול לספק את כל ההגנה לעור שאת צריכה

זה נהדר שבחלק מהמייקאפים יש מסנן קרינה, אבל זה לא מספיק. את צריכה לשים מקדם הגנה 30 ומעלה, ולמרוח את האיפור שלך, ולאחר מכן לחזור על מריחת מקדם הגנה כל שעתיים. יישום מחדש של קרם הגנה הוא המפתח, ובדרך כלל זה לא חלק משגרת האיפור. לא משנה כמה העור שלך כהה, כולם צריכים למרוח קרם הגנה ולהימנע מלהיות בחוץ בשעות השיא של השמש בכל ימות השנה.

רק חשיפה לקרני UV גורמת לסרטן העור

בעוד שחשיפה לקרני UV היא הגורם העיקרי לסרטן העור, זה לא גורם הסיכון היחיד. סרטן העור יכול להופיע במשפחות. עדיין לא זיהינו את הגנטיקה התורשתית של מלנומה, אבל יש רמזים לאילו גנים עשויים להיות מעורבים. תת-הסוגים הנדירים של סרטן העור המשפיעים על העיניים, הרירית ותחתית הידיים והרגליים אינם נגרמים בדרך כלל מחשיפה לקרני UV.