You are currently viewing מהי נקודת חן?

מהי נקודת חן?

הן נפוצות מאד ברוב בני האדם. חלקנו אוהבים ומטפחים אותם, וחלקנו מסיר אותם וסולד מהם. אך מהם באמת נקודות חן שמופיעות על גופנו? 

נקודת חן (שומה) היא למעשה ריכוז גדול של תאי עור מסוג מלנוציט המצטברים בנקודה אחת. תאים מלנוציטיים הנמצאים בשכבה התחתונה של האפידרמיס אחראים על ייצור הפיגמנט מלנין שקובע את צבע העור. נקודות חן יכולות להיות אדומות או חומות, בעלות צורה עגולה או אובלית ואפשר למצוא אותן בכל חלקי הגוף, החל מהקרקפת ועד לזרת בכף הרגל. 

כמות הנקודות שעל גופו של אדם, צורתן וצבען הם לרוב נתונים גנטיים, דהיינו אם על פניהם וידיהם של הוריכם, אתם רואים נקודות חן רבות, רוב הסיכויים שגם לכם יש לא מעט נקודות חן. אך, חשיפת העור לשמש ללא הגנה תעלה את מספר השומות המופיעות על גופו של אדם.

ריבוי נקודות חן על גופו של אדם  = גורם הסיכון הגדול ביותר להתפתחות של סרטן העור – מלנומה.

נקודות חן וסרטן העור

אם יש לכם נקודות חן רבות, אתם לכאורה בסיכון גבוה יותר לפתח סרטן עור. תמיד קיים סיכון שהשומה השפירה תתפתח לגידול ממאיר והמטופל יאובחן עם מלנומה ממאירה. לא מדובר בגזר דין מוות, אבל אם אתם בעלי שומות רבות אתם חייבים להיות במעקב אחר התפתחות השומות השונות אצל דרמטולוג מומחה. אבחון והסרה מוקדמת של נקודות חן חשודות עשויות למנוע סרטן העור

איך אני יודע איזו שומה חשודה? אני לא רופא עור

לא צריך להיות רופא עור, על מנת לראות סימנים מחשידים. הנה רק כמה דברים עליהם מומלץ לשים לב:  

  • שומה ששינתה את צורתה וגבולותיה אינם עגולים או אליפטיים.
  • שומה אינה בעלת צבע אחיד, אלא מאופיינת במספר גוונים או צבע לא אופייני.
  • נקודת חן ששינת את גודלה. 
  • נקודת חן מדממת ולא מתרפאת
  • הופעת שומה חדשה. הופעת שומה חדשה לאו דווקא מצביע על סרטן, אך יש לבדוק כל שומה חדשה.

לחצו כאן למידע נוסף בנושא איתור שומה חשודה

הסרה של נקודות חן או שומות חשודות

מדובר בעצם בתהליך מאוד פשוט, ניתוח זהיר המתבצע ע”י כירורג פלסטיקאי לרב. במהלך הניתוח מסירים בלייזר את השומה החשודה, והשוליים סביב הנגע, ושולחים אותה לבדיקה פתולוגית. ללא בדיקת מעבדה לא ניתן באמת לאבחן האם מדובר רק בחשד או הנגע הוא ממאיר ומדובר בסרטן העור. לאחר קבלת התוצאה הפתולוגית, יתכן ויהיה צורך לחזור לרופא פלסטיקאי לכריתה נוספת של שולי הנגע. אין מה לחשוש, מדובר בהליך סטנדרטי לחלוטין. הדבר היחיד שיזכיר לכם את השומה החשודה תהיה צלקת הקטנה שתישאר במקום.

אם עוד לא בדקתם עדין את נקודות החן שלכם – זה הזמן – כנסו והזמינו תור אצל רופא עור